👈 دریافت مشاوره رایگان : 09149822008 👉

صفر تا صد هرس درخت گردو

آموزش هرس درخت گردو

جامع ترین راهنمای هرس درخت گردو!

درخت گردو، از نظر باغداران و کشاورزان از مهم ترین و پر سود ترین درختان به شمار می آید. درخت گردو از چند جهت سود آور و پر فایده است. از میوه ی خوش طعم و پر خاصیتش گرفته تا برگ و چوب درخت گردو دارای سود و مورد استفاده است.

درخت گردو به دلیل ویژگی هایش در بین کشاورزان و باغداران محبوبیت بسیاری دارد. ویژگی هایی مثل مقاومت بالا در برابر سرما و گرما، نگهداری بسیار آسان و مهم تر از همه ، تحمل زیاد در برابر آفات و بیماری ها ، این محصول را به محصولی کم هزینه و محبوب تبدیل کرده است. به همین دلیل است که محافظت و توجه به سلامتی درخت گردو از جمله هرس به موقع و کافی، از مهم ترین وظایف هر باغدار و کشاورز صاحب باغات گردو به شمار می آید.

صفر تا صد هرس درخت گردو؛ از باور های اشتباه تا حقیقت

در ابتدا باید گفت بسیاری عقیده دارند که با هرس کردن درخت گردو از میزان بار دهی آن کم می شود و این کار به ضرر باغدار و کشاورز است. اما باید گفت با هرس مناسب و اصولی، می توان ارتفاع درخت را کنترل کرد همچنین به فرم دهی درخت کمک کرد. در ادامه به بررسی انواع روش های هرس درخت گردو و بهترین زمان و نحوه ی انجام آن می پردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

 

چرا باید درخت گردو را هرس کرد؟

درخت گردو در دسته ی درختان بلند قامت قرار دارد و همچنین برگ های این درخت گسترده است. شما می توانید با یک هرس درست و اصولی به درخت گردوی خود فرم بدهید و به زیبایی آن کمک کنید. همچنین هرس درخت گردو در زمان مناسب و به روش صحیح می تواند باعث جلوگیری از بسیاری از بیماری ها و آفات در درخت گردو شود. برای مثال بیماری تاج گل گردو با هرس کردن و مرتب کردن به موقع درخت گردو به خوبی قابل برطرف شدن است.

هرس درخت گردو باعث نورگیری بهتر، تنفس بهتر درخت و در نتیجه داشتن محصولی مرغوب تر و با کیفیت تر می شود.

انواع هرس درخت گردو

هرس درخت گردو به چند روش انجام می شود؟

هرس درختان گردو انواع متفاوتی دارد: 1) هرس باردهی 2) هرس فرم دهی

همانطور که از اسمش پیداست، هرس باردهی موجب از بین رفتن شاخ و برگ های اضافه می شود و کمک به بار دهی بهتر نهال می کند. همچنین با از بین بردن شاخه های فرسوده و پیر، راه را برای رویش شاخه های جوان باز می کند.

هرس فرم دهی نیز باید بعد از دو سالگی درخت شما انجام گیرد. هرس فرم دهی می تواند به شکل دهی و کنترل ارتفاع درخت شما کمک کند. البته این نکته را فراموش نکنید که بهتر است هرس را فردی متخصص انجام دهد تا خسارتی به بار نیاید و به درخت شما آسیبی وارد نشود.

بهترین زمان برای هرس درخت گردو

قطعا بهترین زمان برای هرس درخت گردو در فصل سرما و زمستان است، دقیقا زمانی که درخت گردو در بخش انتهایی خواب زمستانه ی خود قرار دارد. چرا که در این زمان، شکل اصلی درخت گردو و شاخه های اصلی و فرعی آن به خوبی قابل تشخیص و دیدن است. همچنین علاوه بر دید درست و دقیق از درخت گردو، در این زمان میزان شیره ریزه آن بسیار کاهش می یابد.

 

مهم ترین نکات قبل از هرس درخت گردو

درخت گردو به دلیل پر بار بودن و همچنین داشتن محصول و میوه ای ارزشمند، برگ و چوب بسیار عالی نیازمند مراقبت و توجه بسیاری است. همانطور که گفته شد، هرس درخت گردو به فرم دهی و همچنین افزایش کیفیت و میزان باردهی درخت، کمک بسیار می کند، بنابراین، در اصل هرس اصولی درخت گردو، سرمایه گذاری بلند مدتی برای سود دهی درخت گردو شماست و اهمیت ویژه ای دارد.

نکته ی بسیار حائز اهمیت پس از دانستن بهترین زمان برای هرس درخت گردو استفاده از ابزار مناسب برای این کار است. هرس درخت گردو به وسیله ی انبر یا اره صورت می گیرد. توجه داشته باشید که تمیز بودن ابزار هرس درخت گردو بسیار مهم است. در صورت تمیز نبودن ابزار ، آلودگی ها و بیماری های روی تیغه ی ابزار، به راحتی به درخت ارزشمند شما منتقل خواهد شد.

همچنین ابزار هرس درخت گردو باید به خوبی تیز شده باشد. تیز بودن ابزار، می تواند این عمل را سریع تر کند و انرژی کمتری از فرد هرس کننده بگیرد، همینطور موجب اصولی تر شدن هرس درخت گردو می شود.

 

هرس درخت گردو در 5 سال اول

میزان میوه دهی و همچنین سرعت رشد در درخت گردو ارتباط مستقیمی با میزان قد و ارتفاع نهال گردوی شما دارد. برای مثال، نهال گردو با ارتفاع بیشتر از 120 سانتی متر، به ازای هر 1 سانتی متری که ارتفاع بیشتری دارند، باردهی آنها 1 سال به تعویق می افتد. ولی هرس این نهال ها چگونه انجام می گیرد؟

1 سال پس از کاشت نهال گردو، می بایست هرس به صورت مورب را از ارتفاع 120 سانتی متری آغاز نمود و سپس نوک ساقه ی بریده شده را با چسب باغبانی پوشاند. این عمل به جلوگیری از ایجاد بیماری ها و آفات درخت گردو و همچنین خشکی ساقه کمک شایانی می کند.

همانطور که می دانید نحوه ی اصولی هرس درخت گردو در هر سال (سال های ابتدایی کاشت) متفاوت است. در ادامه به بررسی نحوه ی درست هرس درخت گردو در هر سال می پردازیم:

هرس درخت گردو، 1 سال پس از کاشت

می توان گفت مهم ترین و با اهمیت ترین زمان برای هرس درخت گردو دقیقا 1 سال پس از کاشت آن می باشد. نحوه ی صحیح هرس نهال گردو در سال اول به این صورت است که، جوانه اصلی به نفع جوانه‌های فرعی قطع شوند تا 3 بازوی اصلی که زاویه باز نسبت به ساقه داشته باشند ایجاد گردد. این نوع هرس موجب افزایش مقاومت درخت گردو در برابر باد های شدید می گردد.

هرس درخت گردو، 2 سال پس از کاشت

در سال دوم پس از کاشت نهال گردو، هرس به دو صورت انجام می گیرد.

هرس نوع اول(هرس سبز)

در این نوع هرس می بایست در فصل تابستان تنها نوک شاخه ها را هرس کرد.

هرس نوع دوم(هرس زمستانه)

در هرس زمستانه می بایست آن سه بازو(شاخه) اصلی که نگه داشته شده بود را بر حسب ضخامت آنها، بین یک سوم تا یک پنجم بخش انتهایی جوانه بیرونی را قطع کرد.

هرس درخت گردو، 3 و 4 سال پس از کاشت

در سال سوم و چهارم پس از کاشت نهال گردو، تنها هرس به صورت هرس زمستانه انجام می گیرد که در بالا به تفضیل توضیح داده شد.

هرس درخت گردو، 5 سال پس از کاشت

سال پنجم پس از کاشت، زمان باردهی درخت گردو به حساب می آید. در این زمان هرس درخت گردو فقط در صورتی که درخت گردو قوی باشد، نوک شاخه های غیر مفید هرس می شوند.

امتیاز دهید post

به اشتراک بگذارید

فراز نهال

فراز نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره رایگان

پیشنهاد مطالعه

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
منو
حساب کاربری من

اینستاگرام

تماس

قیمت

خانه

جستجو

تلگرام

واتساپ

تماس با نهالستان:

جهت دریافت مشاوره و یا خرید نهال ، کافیست روی یکی از راه های ارتباطی زیر کلیک نمایید.

امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 است

هم اکنون ساعت 12:27:08 قبل از ظهر میباشد

(نهالستان باز است)

09149822008

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 22:00
مدیر پشتیبانی و فروش

09144832737

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 22:00
مدیر فروش

09149822008

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 22:00
پشتیبانی واتس آپ

09149822008

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 22:00
پشتیبانی تلگرام