آموزش کاشت نهال

همه چیز درباره ی معجزه ی رشد نهال (هیومیک اسید )

هیومیک اسید چیست؟

کود هیومیک اسید (Humic Acid) یک ماده آلی تیره رنگ با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که از ضایعات گیاهی و حیوانی تولید می‌شود. این ماده یکی از اجزای اساسی خاک به شمار می‌رود و باعث بهبود تخلخل خاک، افزایش میزان تهویه، افزایش نفوذپذیری و افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک می‌شود. علاوه بر آن، اسید هیومیک باعث افزایش جذب عناصر غذایی توسط گیاه و بهبود کیفیت و مقاومت گیاه در برابر بیماری‌ها و آفات نیز می‌شود.

با استفاده از کود هیومیک اسید در خاک، می‌توانید محصولات خود را بهبود بخشیده و بهره‌وری خود را افزایش دهید. این کود برای کشت و کار گیاهانی مانند گندم، جو، سیب زمینی، گیاهان دارویی، صیفی جات و سبزیجات  ونهال کاربرد دارد. کود هیومیک اسید برای گل‌های آپارتمانی هم کاربرد دارد. با توجه به اینکه هیومیک اسید از مواد طبیعی به دست می‌آید، برای محیط‌زیست بسیار مفید است. همچنین استفاده از کود هیومیک اسید باعث کاهش نیاز به کودهای شیمیایی و در نتیجه کاهش آلودگی‌های زیست خواهد شد.

در نتیجه، استفاده از کود هیومیک اسید به عنوان یک کود آلی می‌تواند به بهبود کیفیت محصولات، افزایش بهره‌وری و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی کمک کند.

بهترین زمان مصرف هیومیک اسید برای درختان

بدون شک توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که برای استفاده از هر نوع کودی، اطلاع از شرایط خاک و همچنین دقت در اینکه درختان در کدام یک از مراحل رشد و یا تولید میوه هستند، در روند کوددهی می‌تواند نقش بسیار پررنگی را ایفا کند، کود اسید هیومیک نیز از این قاعده مستثنا نیست. به طور کلی بهترین زمان مصرف هیومیک اسید برای درختان شامل سه مرحله زیر است:

مصرف هیومیک اسید در فصل بهار

با ورود به فصل بهار و شروع مجدد فعالیت‌های درختان با توجه به اینکه ریشه‌ی درختان در ابتدا فعالیت اندکی را دارد، بهتر است در این مرحله با افزودن کود هیومیک اسید به درختان به افزایش جذب مواد مغذی توسط ریشه‌ها کمک کنیم.

همچنین بهترین زمان مصرف کود هیومیک اسید برای درختان در فصل بهار و تابستان است. در این فصل‌ها، گیاهان به دلیل افزایش دما و تشدید فعالیت رشدی، بیشترین نیاز خود را به عناصر غذایی دارند.

یکی دیگر از محصولاتی که مصرف آن در کنار هیومیک اسید تاثیر فوق العاده‌ای در افزایش تناژ و کیفیت محصولات می‌گذارد، کودشوک می‌باشد که به یک کود کامل معروف است و شامل ده نوع ترکیب و عنصر ضروری از جمله هیومیک اسید برای تمام گیاهان می‌باشد. جهت اطلاعات بیشتر درباره کود ده ایکس مایع شوک می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

مصرف هیومیک اسید در مرحلۀ حجم‌گیری میوه درختان

یکی از بهترین زمان‌های استفاده از کود هیومیک اسید در زمان افزایش حجم میوه است؛ زیرا در این زمان، درخت برای افزایش اندازه میوه به بیشترین میزان عناصر مغذی نیاز پیدا می‌کند.

کود هیومیک اسید با در دسترس قرار دادن مواد مغذی مورد نیاز درخت سبب بهبود حجم، عطر و طعم میوه خواهد شد و بازارپسندی محصولات را به همراه دارد.

استفاده از هیومیک اسید در اواخر پاییز یا زمستان

در این زمان فعالیت کلی گیاه متوقف شده و به عبارتی گیاه وارد خواب زمستانی می‌شود اما نکته مهم اینجاست که در این زمان، ریشۀ گیاه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد؛ بنابراین مصرف کود هیومیک اسید بستری را محیا می‌کند تا ریشه درخت تقویت شود.

فواید هیومیک اسید :

بهبود جوانه‌زنی بذر و رشد ریشه

ریشه‌ها در اثر مصرف هیومیک اسید، مواد غذایی و آب را بهتر از خاک جذب می‌کنند. در نتیجه عملکرد گیاه بهبود خواهد یافت.

· کلات‌کنندگی

به طور کلی کلات‌سازی، باعث می‌شود تا بین وجود بنیان آلی در سطح هیومیک اسید با عناصر غذایی، پیوند برقرار شود. در نتیجه این موضوع، از آبشویی و خارج‌شدن عناصر از دسترس، جلوگیری می‌شود.

· تهویه خاک

هیومیک اسید باعث بهبود هوادهی خاک می‌شود و در نتیجه آن، بهبود عملکرد و کارآمدی خاک را در پی دارد. به بیان دیگر خاکی که از هیومیک اسید برای آن استفاده شده است، راحت‌تر و بهتر نفس می‌کشد.

· افزایش مقاومت گیاه نسبت به تنش‌ها

گیاهانی که در خاک حاوی هیومیک اسید رشد می‌کنند، نسبت به تنش‌های محیطی مختلف مانند آفات، بیماری‌ها، خشکی، گرما، سرما و… مقاومت به مراتب بالاتری دارند.

· افزایش توانایی خاک در احتباس و نگهداری آب

یکی دیگر از مزایا و خواص هیومیک اسید، بهبود ظرفیت خاک در نگهداری رطوبت و احتباس آب است. در نتیجه این موضوع، نیاز به آبیاری به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده و در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. همچنین مقاومت گیاه نسبت به تنش خشکی در اثر مصرف هیومیک اسید و افزایش میزان نگهداری رطوبت در خاک، افزایش پیدا می‌کند.

· جلوگیری از سله‌ بستن خاک

سله بستن خاک یکی از اتفاقاتی است که باعث ایجاد ترک در خاک و عدم امکان استفاده از آن به منظور کشت می‌‎شود. برای رفع سله، اقدامات مختلفی صورت می‌گیرد، اما بهترین راه جلوگیری از سله بستن خاک، استفاده از هیومیک است. این کود به دلیل وجود ترکیبات کلوییدی، از رخ‌دادن این اتفاق جلوگیری می‌کند.

· افزایش طول عمر محصولات کشاورزی

ضخامت دیواره سلولی گیاهان، رابطه مستقیمی با طول عمر محصولات دارد. هرچه ضخامت دیواره بیشتر شود، طول عمر مفید محصولات نیز افزایش پیدا می‌کند. هیومیک اسید با افزایش ضخامت دیواره سلولی، باعث افزایش طول عمر محصولات کشاورزی می‌شود.

· بهبود فرآیند فتوسنتز

هیومیک اسید باعث افزایش کلروفیل، آمینو اسید، شکر و… در گیاه می‌شود. افزایش این موارد، افزایش سرعت فتوسنتز را در پی دارند

 ایجاد تعادل در ph خاک

یکی از مواردی که باعث از بین رفتن گیاهان و مواجه شدن آن‌ها با مشکلات مختلف می‌شود، اسیدی یا قلیایی‌بودن خاک است. در صورتی که PH خاک در تعادل نباشد، احتمال به وجود آمدن مشکلات مختلف وجود دارد که هیومیک اسید، با متعادل‌سازی آن، از بروز مشکلات مختلف جلوگیری می‌کند.

· جلوگیری از فرسایش خاک

فرسایش خاک یکی از اتفاقاتی است که ضرر و زیان بسیاری را به همراه دارد. برای جلوگیری از فرسایش خاک، راهکارهای مختلفی وجود دارد. استفاده از هیومیک اسید یکی از بهترین راهکار‌های جلوگیری و رفع این پدیده به شمار می‌رود. در واقع خاکی که برای آن از هیومیک اسید استفاده شده باشد، قابلیت بسیار بالایی در حفظ کمیت ذرات و دانه خاک و همچنین کیفیت آن دارد.

· افزایش جذب نور خورشید

هیومیک اسید باعث می‌شود تا رنگ خاک چند درجه تیره‌تر شود. در نتیجه این موضوع، جذب نور خورشید افزایش پیدا می‌کند و این موضوع، باعث می‌شود تا سرعت و کیفیت فرآیند پرورش گیاه، بهبود پیدا کند.

· کاهش نیاز به مصرف کودهای شیمیایی در بلند مدت

نحوه مصرف هیومیک اسید چگونه است؟

نحوه مصرف هیومیک اسید بر اساس روش‌های گوناگونی صورت می‌گیرد. از جمله روشهای استفاده از این کود می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کودآبیاری
  • چال‌کود
  • بذرمال
  • دستپاش‌کردن
  • محلول‌پاشی

در ادامه هر یک از این روش‌ها را به صورت کامل تشریح خواهیم نمود.

نحوه استفاده از کود اسید هیومیک در کودآبیاری

روش کودآبیاری به ۴ شیوه مختلف انجام می‌شود:

  • کودآبیاری در سیستم آبیاری تحت فشار یا قطره‌ای

این روش استفاده از هیومیک اسید با توجه به نوع محصول کشت شده صورت می‌گیرد. بر اساس این نوع، مقدار معینی از این محصول را با نسبت ۲ تا ۳ در هزار لیتر آب حل کرده و به مخزن آبیاری تزریق می‌کنند.

  • کودآبیاری در سیستم آبیاری غرقابی

در این روش مقدار معینی از کود اسید هیومیک را در آب حل می‌کنند و سپس آن را در یک بشکه دارای شیر می‌ریزند. این بشکه بر سر راه آب قرار داده می‌شود تا با گذرکردن آب، کود به آرامی وارد جریان آب شود و به صورت یکسان به همه کرت‌ها برسد.

  • ودآبیاری برای گیاهان آپارتمانی

مقدار مصرف کود هیومیک اسید برای گیاهان آپارتمانی یکی از موارد پر اهمتی است که افراد علاقه‌مند به گل‌وگیاه، به داشتن اطلاعات کافی در این رابطه نیاز دارند. نحوه مصرف از این کود برای گیاهان آپارتمانی به این صورت است که پس از حل‌نمودن دو گرم از این کود در یک لیتر آب، مایع به دست آمده را به پای گیاه می‌ریزند. به صورت کلی باید به این موضوع توجه کنید که مقدار مصرف این محصول برای گیاهان آپارتمانی باید با توجه به مواردی چون نوع گیاه، نوع خاک، شیوه و میزان آبیاری و … مشخص شود. در نتیجه حتماً با کارشناسان مربوطه مشورت نمایید. همچنین جهت دریافت اطلاعات و خرید هیومیک اسید با مجموعه فراز نهال تماس برقرار کنید.

نحوه استفاده از کود اسید هیومیک در چال‌کود

در روش چال‌کود، یک سوم انتهایی سایه‌انداز درخت، چاله‌ای حفر می‌شود. سپس داخل این گودال، مجموعه‌ای از کودهای دامی و NPk با درصدهای مختلف (بسته به نیاز گیاه) ریخته و گودال پر می‌شود. در صورت استفاده از هیومیک اسید نوع پرک، ۲۰ گرم از این کود در درون گودال ریخته شده و سپس روی آن با خاک پوشانده می‌شود. به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که مقدار مصرف اسید هیومیک برای هر درخت یا گیاه آپارتمانی، دو گرم در یک لیتر آب است. در نتیجه برای مشخص‌شدن مقدار و شیوه مصرف این کود برای هر درخت باید به صورت ویژه به نوع گیاه و محصول دقت شود.

نحوه استفاده از کود اسید هیومیک در بذرمال

بذرمال روش استفاده از این محصول در کشت دیم است. در این روش، کود اسید هیومیک با غلظت یک و نیم کیلوگرم در هزار لیتر آب حل می‌شود. سپس بذر گیاه به مدت ۲۰ دقیقه، در ترکیب آب و هیومیک اسید نگه داشته می‌شود تا بذر به خوبی خیس شود. پس از ۲۰ دقیقه ذکر شده، بذر از درون مایع بیرون آورده می‌شود و در محلی خشک و خنک قرار می‌گیرد تا به صورت کامل خشک شود. در نهایت نیز بذر خشک‌شده کشت می‌شود.

مقدار مصرف هیومیک اسید برای باغات

در رابطه با مصرف کود هیومیک برای باغات باید اشاره نمود که میزان مصرف هیومیک اسید پرک در این مورد بسته به سن درختان و بین ۶ تا ۸ کیلوگرم در هکتار است. توجه کنید که برای استفاده از نوع پرک باید نسبت دو گرم کود در ۱۰۰۰ میلی‌لیتر آب رعایت شود. همچنین میزان مصرف هیومیک اسید مایع با نسبت ۵۰ میلی‌لیتر در ۱۰۰۰ میلی‌لیتر آب، یعنی ۳۰ تا ۳۵ لیتر در هکتار است.

  • بهترین مراحل استفاده از کود هیومیک اسید برای درختان با هدف برداشت میوه

  • همراه با اولین آبیاری در شروع فصل رشد
  • بعد از ریختن شکوفه‌ها و زمانی که میوه‌ها اصطلاحاً فندقی هستند.
  • در مراحل انتهایی رسیدگی میوه (زمانی که میوه در حال رنگ‌گیری و طعم‌گیری است)

عناصر سازنده هیومیک اسید

به طور کلی مواد هیومیکی از سه گروه اصلی ترکیبات شیمیایی تشکیل شده است که عبارتند از: هیومیک اسید، فولویک اسید و هیومین‌. درصد عناصر مختلف در هر یک از این گروه‌ها متفاوت است.
در زیر به بررسی درصد عناصر مختلف در هر یک از این گروه‌ها پرداخته می‌شود:

  کربن (درصد) اکسیژن (درصد) هیدروژن (درصد) نیتروژن (درصد) گوگرد (درصد)
هیومیک اسید 75.8 – 37.2 56.6 – 7.9 11.7 – 1.6 10.5 – 0.5 8.3 – 0.1
فولویک اسید 75.7 – 35.1 55.8 – 16.9 0.4 – 7.9 8.2 – 0.5 3.6 – 0.1
هیومین 61.6 – 48.3 45.1 – 28.8 14.2 – 7.3  6 – 2.9 0.9 – 0.1

نحوه مصرف اسید هیومیک

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از کود هیومیک اسید این است که به راحتی می‌توانیم این کود را همزمان با کود‌های دیگر بجز کود گوگرد، مورد استفاده قرار دهیم؛ زیرا کود اسید هیومیک مستقیم به درون ریشه و گیاه نفوذ نمی‌کند بلکه مهم‌ترین نقش آن بازسازی و اصلاح بافت خاک است که به واسطۀ این عمل، سایر مواد موجود در خاک به راحتی جذب گیاه می‌شوند.

اسید هیومیک در سه نوع مایع، پودری و گرانول در بازار وجود دارد و نحوه مصرف اسید هیومیک ممکن است با توجه به نوع کود، نوع محصول و شرایط خاک متفاوت باشد، اما در کل می‌توانید از روش‌های زیر برای مصرف این کود آلی استفاده کنید:

  • هیومیک اسید مایع

بهترین روش استفاده از هیومیک اسید به صورت آبیاری می‌باشد و محلو‌ل پاشی آن روی گیاه عملا هیچ کاربردی ندارد؛ زیرا وظیفه اصلی هیومیک اسید اصلاح ساختار خاک است و با محلول پاشیِ آن روی برگ به نتیجه دلخواه نخواهیم رسید.

طریقه مصرف هیومیک اسید مایع بسیار راحت است؛ زیرا به آسانی با آب ترکیب شده و همراه با آب آبیاری وارد زمین می‌شود. هیومیک اسید مایع کمترین ناخالصی و بیشترین بازدهی را به همراه دارد.

  • هیومیک اسید پودری

بعد از هیومیک اسید مایع، نوع پودری آن در بین کشاورزان و باغداران بسیار پرطرفدار است و برای تمام گیاهان زراعی، درختان میوه و حتی گل‌های آپارتمانی کاربرد دارد. هیومیک اسید پودری در آب محلول است و به صورت آبیاری استفاده می‌شود. همچنین نسبت به نوع گرانوله ناخالصی خیلی کمتری دارد و اثربخشی آن مطلوب است.

  • هیومیک اسید گرانوله

مقدار ناخالصی در این نوع هیومیک اسید بسیار بالا بوده و قابلیت انحلال در آب را ندارد به همین دلیل بیشتر به صورت چالکود استفاده می‌شود. برای اثر بخشی به چندین سال زمان نیاز دارد؛ بنابراین استفاده از آن چندان توصیه نمی‌شود.

بهترین مارک کود هیومیک اسید چیست؟

همانطور که گفتیم کود هیومیک اسید در سه نوع گرانول، مایع و پودری در جهان عرضه می‌شود؛ که انواع پودری و مایع آن از محبوبیت و مصرف بیشتری برخوردار است؛ این امر به دلیل سرعت اثر‌گذاری و همچنین نحوه‌ مصرف هیومیک اسید است که این اتفاق به آسانی و به دور از هر گونه دردسر خاصی انجام می‌شود.

 

کلام آخر :

اسید هیومیک یک کود کاملا ارگانیک و طبیعی است که با مصرف در زمان مناسب می‌تواند سبب بهبود بافت خاک و افزایش تناژ محصولات شما شود. ما در این مقاله به بررسی بهترین زمان مصرف هیومیک اسید پرداختیم و طریقه و زمان مصرف هیومیک اسید برای درختان، محصولات زراعی مانند گندم و گل‌های آپارتمانی را توضیح دادیم.

به طور کلی استفاده از هیومیک اسید برای گیاهان محدود به زمانی خاصی نیست و از این کود آلی می‌توانید در تمام فصول سال استفاده کنید. همچنین با انتخاب کود هیومیک اسید اصل و با کیفیت، میزان برداشت خود را به حداکثر برسانید. چنانچه سوالی راجع به کود هیومیک اسید دارید می‌توانید با کارشناسان مجموعه فراز نهال تماس بگیرید و راهنمایی لازم را دریافت کنید. همچنین در بخش دیدگاه‌ها، منتظر دریافت نظرات و سوالات شما عزیزان هستیم و در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان خواهیم بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا