راهنمای خرید

راهنمای خرید نهال در همدان

 معرفی همدان : از شهرهای ایران در منطقهٔ غربی و کوهستانی ایران و مرکز شهرستان و استان همدان است. این شهر در دامنهٔ کوه الوندو در بلندای ۱٬۷۴۱ متری از سطح دریا واقع شده‌است و از شهرهای سردسیر ایران به‌شمار می‌آید. همدان از قدیمی‌ترین شهرهای ایران و جهان سطح است که دارای باغات فراوان گردو وانگور است. باغات مثمر ۶۴ هزار هکتار با تولید ۵۸۲ هزار تن و سطح باغات غیر مثمر ۴ هزار هکتار است و ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار نیز زیر کشت گیاهان دارویی  قرار دارد. که دارای ومحصول سیب زمینی آن سالیانه 920 هزار تن  میرسد وزبانزد عام است . باتوجه به اقلیم وشرایط اب وهوای همدان  نهالستان فراز نهال  با دارا بودن کارشناسان مجرب ونهال های باکیفیت همراه همیشه گی کشاورزان عزیز است .

شرایط اقلیمی و آب وهوای همدان : 

همدان در ناحیه شمال شرقی و شرق ارتفاعات الوند و کوه گرین اراضی پست و دشت‌های هموار قرار دارد. دشت‌های وسیع شمال و شمال شرقی استان در مسیر بادهای شدید است. توده‌های هوا به راحتی این نواحی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در میان همدانیان همدان به سوز سرد سرما که برف را هم از کوه ها جا به جا میکند معروف است. حداکثر مطلق درجه حرارت هوا در این استان ۳۶/۸است و سالانه بارندگی بیش از سیصد میلی‌متر است . استان همدان با صد و چهل و سه روز یخ‌بندان در سال یکی از سردترین استان‌های کشور است. سردترین ماه‌های سال، دی، بهمن، اسفند و گاهی فروردین است. ارتفاع آن در حدود ۱,۸۰۰ متر از سطح دریا می‌باشد. این شهر دارای آب و هوای معتدل کوهستانی با تابستان‌های خنک و زمستان‌های سرد باشد.

میانگین دما و بارش برای همدان : 

جدول میانگین دما و بارش برای همدان

 

چگونه  نهال مناسب شهرخود را انتخاب کنیم :

اگر قصد صرفه جویی در هزینه های  باغ خود را دارید ، قطعاً پرورش نهال از دانه هوشمندترین انتخاب است.تقریباً 10 برابر ارزان تر از نهال است!اما واقعیت این است که همیشه زمان ، دانش یا فضا برای پرورش نهال از دانه  را ندارید.بنابراین خرید از فراز نهال و کاشت انها بهترین و معقول ترین کار است. اگر قصد خرید نهال را دارید ، این نکات را برای انتخاب بهترین نهال ها بررسی کنید.

انتخاب نهال سالم

اولین چیزی که باید بدانید این است که نهال  در سال های اول شکننده و بسیار ظریف هستند ، حتی زمانی که در قوی ترین و سالم ترین حالت خود هستند.به همین دلیل مهم است که از آنها بدرستی مراقبت کنید وقبل از خرید نهال از کیفیت وسالم بودن ان اطمینان لازم را حاصل کنید.، بنابراین خرید نهال معیوب فقط اتلاف وقت و زمان است.

یک فروشگاه خوب پیدا کنید

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که از کجا خرید می کنید.اگر از نهالستان بزرگ با انتخابهای متنوع خرید می کنید ، نشانه خوبی است.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید پرسنل است.افرادی که در نهاستان فراز نهال کار می کنند  در کار خود آگاه ، متعهدو مشتاق هستند.شما به کسی نیاز دارید که بتواند به سوالات کشاورزی وباغداری شما پاسخ دهد واگاهی لازم درباره ی کاشت ونگهداری نهال داشته باشد.

این موارد معمولاً به این معنی است که نهالی که می توانید در این فروشگاه ها تهیه کنید ، هزینه بیشتری دارند.با این حال ، پرداخت هزینه ای بیشتر برای صرف نهال سالم و قوی ، ارزش دارد.

به ریشه ها نگاه کنید

یک سیستم ریشه ای ضعیف ، گیاه ضعیفی تولید می کند ، بنابراین بررسی وضعیت ریشه ها قبل از خرید واجب است.اگر ریشه ها رنگ قهوه ای دارند از خرید آن اجتناب کنید.این اغلب به دلیل کمبود اکسیژن است که می تواند ناشی از آبیاری بیش از حد باشد.کوددهی بیش از حد نیز می تواند شانس زنده ماندن گیاه را کاهش دهد.

از خرید نهال های بلند و نازک اجتناب کنید

نهال ها نباید بلند و لاغر باشند.شما باید گیاهان قوی و تنومند را انتخاب کنید:نازک و بلند بودن نهال ملاک بهترین بودن نهال نیست از خرید نهال های که دارای  تنه های واقعا بلند و فقط چند برگ در بالای آن دارند اجتناب کنید.این به این معنی است که نهال زندگی خود را با نور بسیار کم خورشید آغاز کرده و آنطور که باید قوی نیست و وقتی آن را پیوند میزنند، کمتر می تواند استرس محیط بیرون را تحمل کند.

فاقد قارچ

قارچ بر پایه خاک می تواند با تشویق پوسیدگی باعث کند شدن یا از بین بردن نهال شود.معمولاً به این دلیل ایجاد می شود که خاک زهکشی کافی نداشته باشد یا به طور مداوم مرطوب نگه داشته شود.خاک گلدان را از نظر وجود رنگ ها بررسی کنید.بدون کپک سفید ، بدون رنگ سبز روشن و غیره.حشرات بالدار (پشه های قارچی) می توانند شاخصی باشند که خاک قارچ را در خود جای داده است.

آب وهوا :

باتوجه به اینکه آب وهوای سردسیری که همدان دارد بهتر است ارقام دیرگل ومقاوم به سرما استفاده شود برای مثال ارقام گردوی پیوندی فرنور فراز نهال وبرای ارقام میوه هم بادام تونو واذر شکوفه و شلیل مغان و زرد الو عسگرآباد و هلوی البرتا .هلو مخملی .هلو سرخابی . گیلاس تکدانه مشهد . صورتی لواسان . الوشابلون .الوبخارا . کالفرنیا دیررس . سیب زرد وقرمز لبنان . سیب گلاب . دورنگ فرانسه . گلابی درگزی و گلابی شاه میوه که در فراز نهال موجود است میتوانید استفاده کنید .

نتیجه گیری

اینها برخی از مهمترین نکات در مورد نحوه تشخیص نهال خوب و نحوه اطمینان از اینکه پیوند به خوبی پیش می رود هستند.به خاطر داشته باشید که نهال ها یکسان نیستند ، بنابراین باید بدانید چگونه بهترین گیاهان را انتخاب کنید که قوی باشند و در باغ شما به خوبی رشد کنند همچنین میتوانید از  مشاوره رایگان کاشت نهال فراز نهال استفاده کنید تا باغ های مهندسی شده و پربار داشته باشد.

.

.

<..فراز نهال حامی کشاورزان ایران .. >

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا