راهنمای خرید

راهنمایی خرید نهال در اصفهان

معرفی اصفهان:

اصفهان، یکی از کلانشهر های تاریخی در مرکز ایران است که در زمان سلسله ی صفوییان ، سلجوقیان و آل بویه پایتخت ایران بوده است. اصفهان مرکز استان اصفهان و نیز شهرستان اصفهان است. شهری در امتداد رودخانه با زاینده رود است اصفهان سومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهداست . شهر اصفهان کلان‌شهری بوده که نامش همواره در کنار رودخانه زاینده رود می‌آید. این شهر بر روی دشتی هموار و در ارتفاع ۱۵۷۰ متری از سطح دریا واقع شده است آب و هوای اصفهان به‌طور کلی معتدل رو به سرد است و مقدار بارش باران و برف به نسبت کمی دارد. حداکثر درجه حرارت در تابستان ۳۹ درجه سانتی‌گراد است که تابستان‌هایی گرم و خشک را می‌سازد و در زمستان تا حداقل ۱۹- درجه می‌رسد .مدیریت نادرست حوضه آبریز، اصفهان را از قطب کشاورزی به منطقه بحران زده تبدیل کرده است .

نکات و نحوه خرید نهال در اصفهان:

برخی از افراد تصور می کنند که برای کاشت نهال های مختلف می توان هر منطقه و موقعیت جغرافیایی را برای ایجاد باغ یا باغچه انتخاب کنند؛ این تصور کاملا اشتباه است! هر بخش از کشور ما ایران، شرایط آب و هوایی متفاوتی داشته و بر این اساس باغداران باید فاکتورهای مختلفی را برای کاشت انواع نهال در نظر داشته باشند. به عنوان مثال مناطق جغرافیایی با آب و هوای گرم و خشک، بهترین انتخاب برای کاشت ارقامی مانند پسته و بادام هستند. در این مطلب قصد داریم با شرایط آب و هوایی استان برای کاشت و خرید نهال در اصفهان، آشنا شویم.

موقعیت جغرافیایی استان اصفهان:

ارتفاع از سطح دریا از مهمترین مواردی است که برای کاشت ارقام مختلف باید به آن توجه داشته باشیم. شهر اصفهان با سطح دریا، 1570 متر فاصله داشته و بر این اساس محصولات کشاورزی در آن تولید می شود.

برای خرید نهال در اصفهان برخی از مناطق این استان آب و هوایی گرم و خشک و برخی دیگر آب و هوایی نیمه مرطوب دارند. همچنین به دلیل وجود کوهستان در این استان، ایامی از سال نیز آب و هوایی معتدل و کوهستانی در جریان است.

ستان اصفهان نیز مانند دیگر استان ها و شهرها در ماه هایی از سال بارندگی بیشتری داشته و در این ایام ارقام مختلف در باغ ها از آب سیراب می شوند. در روزهایی که شرایط برای بارندگی مناسب نباشد، باغداران از منابعی مانند قنات، چاه و غیره آب مورد نیاز درختان خود را تأمین می کنند.

انواع نهال میوه مناسب و خرید نهال در اصفهان:

شرایط جغرافیایی و آب و هوایی متنوعی که در استان اصفهان وجود دارد، باعث شده تا شرایط لازم برای کاشت انواع نهال میوه در آن فراهم شود. نهال بادام، نهال گردو، هلو، گلابی، سیب، به و گیلاس  و سنجد و زرشک وعناب وانار از محبوب ترین ارقام بین باغداران به منظور خرید نهال در اصفهان، هستند.

میزان آب :

شهر در دامنه رشته کوه های زاگرس و امتداد زاینده رود قرار گرفته و بسیاری از کارشناسان معتقدند که این شهر دارای آب و هوایی سرد و معتدل است و می توان گفت خرید نهال اصلاح شده در اصفهان بسیار سودآور خواهد بود،البته به شرط آنکه بهترین نهال برای کشت در این منطقه انتخاب گردد.

مقدار بارش برف و باران در این شهر چندان زیاد نیست و می توان گفت به طور میانگین در فصل تابستان دمای هوای اصفهان به 39 درجه سانتی گراد می رسد، اما در زمستان می توان انتظار داشت دمای هوا تا منفی 19 درجه سانتی گراد کاهش پیدا می کند. اما متاسفانه از دوره صفوی به بعد می توان گفت که اصفهان وارد یک دوره خشکسالی شده به خصوص اینکه آب رودخانه زاینده رود هم به شدت روبه کاهش است، در حالی که در گذشته زاینده رود 3300 استخر کشاورزی در سراسر استان را پرآب می کرد. با این اوصاف باید گفت ذخایر آبی در اصفهان تعرف چندانی ندارند و شما برای احداث یک نهالستان میوه باید نسبت به این مسئله توجه مضاعفی داشته باشید.

 

بهترین نهال گردو در اصفهان

فروش نهال گردوی اصلاح شده ی فراز نهال در اصفهان به تعداد بالایی انجام می شود و این نشان دهنده پر ثمر بودن این نهال ها در این شهر است. با این اوصاف باید برای خرید نهال گردو در اصفهان به سراغ فرازنهال که به فروش نهال گردو خوشه ای در اصفهان مشغول است بروید. خرید نهال گردو خوشه ای برای کاشت در این استان بسیار مناسب هستند. اما برخی دیگر از مناسب ترین و بهترین نهال گردو در اصفهان شامل موارد زیر هستند:

نهال گردو ژنوتیپ 21 اختصاصی نهالوند ؛ فروش نهال گردو ژنوتیپ در اصفهان به میزان زیادی انجام می شود و این نشان دهنده محبوب بودن نهال نام برده در این منطقه است.

نهال گردوی پیوندی چندلر

نهال گردوی اسرائیلی

نهال های گردو لیبل دار ژنوتیپ 12

مناسب ترین نهال بادام برای کاشت در اصفهان :

خرید نهال بادام در اصفهان به شرطی که با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه وکمبود آب بهترین گزینه برای کاشت دراین استان است و فرازنهال شانس داشتن باغستانی پربار را به شما هدیه کند. نهال های بادامی که در این منطقه کاشته می شوند باید بتوانند در برابر سرمای زمستان  مقاومت کرده و البته که آب زیادی برای رشد نیاز نداشته باشند.

به نظر می رسد فروش نهال های بادام زیر به دلیل تناسب با شرایط آب و هوایی در اصفهان بیش از هر نهال دیگری صورت می گیرد:

خرید نهال بادام آذر خوشه ای

فروش نهال بادام تونو به دلیل میزان ثمر این نهال با رقم بالایی در اصفهان صورت می گیرد.

قیمت نهال بادام فرانیس از بهترین نهالستان ها با توجه به کیفیت بسیار مناسب است.

نهال بادام مامایی؛ میزان قابل توجهی از فروش نهال بادام در اصفهان به فروش نهال های مامایی اختصاص دارد.

خرید نهال به در اصفهان:

یکی از بهترین ارقامی که برای خرید نهال در اصفهان، به شما پیشنهاد می شود، نهال به است. آب و هوای خشک و معتدل اصفهان شرایط لازم را برای کاشت و پرورش میوه به فراهم کرده است. تعداد زیادی از باغداران به عنوان اولین درخت قابل کاشت در باغ خود، این نهال را از بهترین نهالستان در اصفهان تهیه کرده و به مرحله کاشت می رسانند.

ویژگی های نهال به اصفهان :

نهال به اصفهان (به کوزه ای) در شرایط بیولوژیکی مشابه آب و هوای شهر اصفهان رشد بسیار خوبی دارد. از این میوه برای خوردن تازه، تهیه مربا، سالاد، نوشیدنی و … استفاده می شود. در صنایع غذایی این نهال میوه سازگاری خوبی با شرایط آب و هوایی مختلف نشان می دهد.

خاستگاه نهال به اصفهان :

این نهال را می توان در مناطقی مانند جنوب غربی آسیا یافت و خاستگاه آن همانطور که از نامش پیداست شهر اصفهان ایران است. نهال به اصفهان (به کوزه ای) به آب و هوای گرم نیاز دارد. بنابراین مناطقی مانند اصفهان، صربستان، ترکمنستان و برخی مناطق دیگر ایران برای رشد نهال مناسب هستند.

خریدنهال سنجد در اصفهان :

سنجد درختی دارای عمری طولانی که سریع رشد می کند. سنجد درختی بسیار مقاوم است و شرایط محیطی سخت چون باد، خشکسالی و آلودگی جوی را به خوبی تحمل می کند. این درخت دارای گونه های متنوع و بسیار پرکاربرد است و از آن در کنترل باد، ترکیبات دارویی، صنایع عطر، آلات چوب و آلات موسیقی استفاده می شود. درختان سنجد توانایی تحمل برودتهای زمستانه تا ۳۵- درجه سانتیگراد و گرمای داغ تابستان تا ۴۵ درجه سانتیگراد را دارند. یکی از بهترین درختانی که می توان پیشنهاد داد تا در منطقه اصفهان کشت گردد، تنها محدودیت کشت درختان سنجد در کشور، وجود شرایط رطوبتی هوای بیش از ۶۵% می باشد که توصیه می شود در این شرایط اقدام به کشت نگردد، چون که گل های سنجد غالبا ریزش خواهند کرد و به میوه تبدیل نمی شوند پس با آب وهوای اصفهان مطابقت لازم را دارد همچنین به دلیل روبه رو شدن اصفهان با چالش کم آبی سنجد یکی از بهترین گزینه ها برای کاشت است .

انواع سنجد :

سنجد قزل :  این رقم به عنوان بهترین نهال سنجد، یک از بزرگ ترین و صادراتی ترین سنجد ها با رنگ قرمز را تولید می کند

سنجد خرمایی : اما رقم خرمایی محصولاتی با رنگ روشن با ترکیبی از زرد و قهوه ای تولید می کند. این محصولات دارای پوست نازک و گوشت پنبه ای که برای هر ذائقه ای خوشایند می باشد. یکی از نکات مثبت رقم خرمایی به عنوان بهترین درخت سنجد، امکان بازدهی سریع درختان می باشد. به این ترتیب دغدغه باغداران در رابطه با سرمایه آفرینی سریعتر رفع خواهد شد.

سنجد حاج حسینی : این رقم به خاطر محصول با کیفیت و مقاومت بالای پایه اصلاحی ، یکی از انواع بهترین نهال سنجد، می باشد. با کاشت نهال سنجد حاج حسین یا حاج حسینی موفق به تولید سنجد های بسیار درشت خواهید شد. اندازه محصولات این رقم مشابه با سنجد های نهال دره وار بزرگ و بازار پسند می باشد.

خرید نهال زرشک در اصفهان :

به عنوان درختچه‌ای رنگارنگ، بی‌دردسر و مقاوم، زرشک می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای کاشت در اصفهان باشد.رنگ محصول درخت زرشک اغلب قرمز و یا سیاه بوده و در طول رشد تغییر رنگی در آن ایجاد نخواهد شد. همان‌طور که همه ما می‌دانیم زرشک طعمی ترش دارد. برخلاف میوه این درخت، شکوفه‌های آن پس از گذشت زمان در فصل پاییز تغییر رنگ داده به رنگ قرمز درمی‌آیند. این درختچه از مقاومت بالایی در برابر سرما و گرما وشوری وکم ابی دارد  و بهترین دما جهت رشد بهینه آن دمایی بین 15 تا 18 درجه سانتی‌گراد است. برای برداشت محصول این درخت باید تا سن 3 یا 4 سالگی آن صبر کنیم و همچنین به دلیل میزان آبیاری کم برای کاشت در اصفهان بسیار محبوب است .

انواع زرشک :

کاشت نهال زرشک بی‌دانه پفکی

یکی از بهترین انواع این درخت که فروش بالایی نیز دارد، نهال زرشک بی‌دانه است. رنگ میوه‌های درحتان زرشک قرمز بوده و عمر مفید آن نیز حدود 20 سال است. این درختچه مقاومت بسیار بالایی در برابر کم آبی داشته و امکان کاشت این نهال در مناطق خشک وجود دارد. قیمت خرید این نهال مقرون‌ به صرفه بوده و مهمترین ویژگی آن نیز باردهی در سال اول رشد است.

زرشک بی‌دانه قائنات

یکی‌ دیگر از ارقام پربازده و محبوب زرشک، بی‌دانه قائنات است. رنگ میوه این درختچه سیاه بوده و طعمی کاملا ترش دارد. بی دانه قائنات و پفکی هر دو باید در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند. همچنین جریان هوای مناسب نیز در رشد این گیاه تأثیر دارد.

درخت زرشک جنگلی

زرشک جنگلی یا کراتاجینا نوع دیگر از ارقام این درخت است که در استان‌هایی ماننداصفهان و… کشت می‌ شود.

خرید نهال عناب در اصفهان :

 

درخت عناب با ارتفاع حدود 10 متر، در تیره سنجدیان قرار می‌گیرد. کاشت درخت عناب؛ در اقلیم های گرمسیر انجام می گیرد. ومقاوم به گرما وکم آبی وشوری است این میوه در ابتدا به رنگ سبز بوده و با گذر زمان به قرمز تیره تبدیل شده و بر روی آن چروک‌هایی شکل می‌گیرد. کاشت نهال عناب؛ در کشور ما ایران، در قسمت‌های جنوبی خراسان به وفور انجام می‌شود، اما خاستگاه اصلی آن را می‌توان آسیا جنوبی در نظر گرفت و رقمی مناسب برای کاشت در اصفهان به حساب می آید .

انواع عناب :

عناب قائنات؛ مناسب برای مناطق گرمسیری :

عناب قائنات یکی از مجموعه انواع درختان عناب محسوب می‌شود که در منطقه قائنات و سایر مناطق خاورمیانه رشد می‌کند. این درخت با ریشه‌های مقاومی که دارد در برابر سرما و گرمای بیش از اندازه هوا به خوبی مقاومت می‌کند. اگر مراقبت‌های لازم را درست انجام دهید، می‌توانید شاهد این باشید که به ارتفاع ۲ تا ۱۱ متر نیز برسد.

عناب پیوندی؛ کوچک و برگ‌ریز :

وقتی صحبت از انواع درخت عناب می‌شود، نباید عناب پیوندی را فراموش کرد. این درخت مقاوم به خشکی بوده و در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری یافت می‌شود. این نهال با رعایت موارد لازم در نگهداری، به ارتفاع ۱۵ متر می‌رسد و دارای شاخه‌های پهن و خارداری است که به طول ۷ سانتی‌متر دیده می‌شوند.

عناب پیوندی به راحتی در تنوعی از خاک‌ها و شرایط آب و هوایی رشد می‌کند اما در خاک‌های قلیایی بهترین عملکرد را دارد. این نهال عناب نورگرایی بالایی دارد و محیط گرم و پرنور را برای رشد و پرورش ترجیح می دهد.

عناب پیوندی اوکراینی :

درخت عناب  اوکراینی درختی کوچک و برگ ریز بوده و در زمستان خزان می کند. این درخت ۵ تا ارتفاع ۱۲ متر رشد کرده و سرعت رشد زیادی دارد. گلها در بهار ظاهر شده و بذر آنها در پاییز می رسد. گل ها دو جنسی هستند یعنی هم دارای گل جنس نر و هم دارای جنس ماده می باشند. غالبا بوسیله حشرات گرده افشانی می شوند وبه واسطه ی پیوندی بودن از بقیه ی عناب ها به نسبت درشت تر است .

 

خرید نهال انار در اصفهان :

درخت انار حدودا شش متر است که گل های درشتی با رنگ سرخ دارد، اما گل هایش بویی از خود ساطع نمیکنند. انار خود میوه ای دایره ای شکل میباشد در برخی مناطق زرد و در برخی سرخ پوست است. در تمام دنیا حدود بیست نوع انار با انواع مختلف و متنوعی واریته وجود دارد.درخت انار به سرعت رشد میکند و تنه جوش و پاجوش های زیادی تولید مینماید. خار های شاخه های این درخت بسیار تیز است. ریشه درخت انار بسیار قدرتمند و توانمند است ومقاومت بالایی نسبت به آب هوای گرم وشوری زمین دارد.

بهترین نهال انار: انار ساوه:

این انار، انار ایرانی بسیار معروف است و گونه های آن در استان ساوه به وفور کاشت می شود و به همین دلیل این نام را گرفته است. میوه های درشت و قرمز تیره فراوان با طعمی آبدار دارد. ابعاد میوه بسیار بزرگ و دانه های نرم تولید می کند. عطر و طعم آن شیرین و ترش بوده و میان قند و اسیدیته تعادلی مناسب ایجاد کرده است. پوستش به ندرت ترک می خورد.

رقم انار ساوه از بهترین نهال انار که نسبت به خشکی مقاوم بوده و در آفتاب کامل به خوبی رشد می کند. دقت داشته باشید هنگامی که در حال شکوفه دادن است، از آبیاری زیاد خودداری کنید چرا که باعث ریزش گل ها می شود.

انار ایرانی ساوه، یکی از اولین گونه های انار کشف شده و از لذیذترین آن ها است. این نوع انار در بازارهای خارجی نیز از محبوبیت قابل توجه ای برخوردار است و باعث شده تا به عنوان کالایی صادراتی در کشور معرفی شود.

بهترین نهال انار: انار دانه سفید:

درخت انار سفید دارای میوه ای به رنگ صورتی مایل به سفید با پوسته ای سفید و زرد رنگ است. میوه ها زمانی که به بار می نشینن، بسیار شیرین و آبدار هستند. میوه های درخت انار سفید در اوایل شهریور و قبل از درخت انار واندرفول ثمره خود را تولید می کنند.

  • بخش تاج کوچک است و به داخل جمع می شود.
  • مناسب برای مناطق معتدل است
  • طعم آن ترش مزه و آبدار بوده و افرادی که مزه ترش و ملس را می پسندند را به خود جذب می کند.
  • خاک کاشت آن باید به خوبی زهکشی شده باشد و رطوبت کافی برای رشد بهترین نهال انار را داشته باشد.

باید ۸ الی ۱۰ ساعت آفتاب دریافت نماید.

بهترین درخت انار: انار واندرفول:

انار واندرفول (Wonderful) میوه های درشت و پوستی قرمز و ضخیم دارد. در اواخر بهار با شکوفه های زیبایش خودنمایی می کند و گل های قرمز و نارنجیش نمایان می شوند. سرعت رشد بالایی دارد. از آنجا که این ارقام از نوع پیوندی هستند، این رقم به عنوان بهترین نهال انار سرعت رشد خوبی دارد.

خوش خوراک بوده و دانه های سفت و سختی ندارد. از نظر تاج، تاجی بزرگ دارد که در هنگام به بار نشستن نمایان می شود.

نیازمندی ها:

  • آفتاب کامل
  • خاک لومی همراه با زهکشی
  • رطوبت متوسط

بهترین نهال انار با محصول محبوب؛ رقم دانه سیاه:

یکی از بهترین درختان انار موجود، انار دانه سیاه است که پوستی نارک و تاجی کوچک دارد. رنگ پوسته آن به زرشکی مایل بوده و دانه های تیره اش به رنگ مشکی متمایل است. نسبت به سرما مقاوم است و در مناطق معتدل و سردسیر رشد بهتری از خود نشان می دهد.

از آنجا که بومی کشور ایران است می توان در مناطق مختلفی از کشور شاهد پرورش آن باشیم. نسبت خشکی مقاوم است منتها، ایجاد رطوبت کافی و آبیاری مناسب فراموش نشود تا میوه های ملس آن به بار نشیند.

بهترین نهال انار: رقم آمریکایی:

رقم آمریکایی به عنوان بهترین درخت انار، پوستی سرخ فام دارد. این پوست ضخیم دانه هایی قرمز رنگ را در برمیگیرد. دانه ها رنگی مشابه با پوست میوه را دارند و گاهی تیره تر می شوند.

این نوع درخت به سرمای شدید و یخبندان عادت ندارد. در ارتفاع ۴۰۰ تا ۱۲۰۰ متر از سطح دریا می توان به کاشت آن پرداخت.

بهترین زمان کاشت پاییز تا اوایل بهار است و هر درخت بالغ می تواند تا ۵۰ کیلو باردهی داشته باشد. عمر مفید آن به ۲۰ سال می رسد و از نظر خرید و فروش در بازار، کاشت آن اقتصادی است.

مقاومت این نوع از بهترین انار ها در برابر کم آبی و برخی از آفت های موجود بالا است و به راحتی به محصول می رسد.

نکاتی برای خرید بهترین انار:

طعم میوه ها طیف گسترده ای را دربرمیگیرد. برخی شیرین تر، برخی ترش و ملس و برخی مزه ای ترش و شیرین دارند. به طبع، هر کدام از این ارقام نیازمند نحوه نگهداری و پرورش متمایزی هستند. برخی در محیط های سردتر بهتر عمل می کنند و انواع دیگر به فضایی گرم و خشک نیاز دارند.

پوسته و گوشته میوه ها نیز می تواند یک نوع تقسیم بندی برای انواع بهترین نهال انار، باشد. انارهایی که گوشته و پوسته ضخیمی دارند، بیشتر برای مصارفی مانند رنگ ریزی مورد توجه قرار می گیرند. در حالی که، پوسته های سفت و نازک با دانه های بسیار، در بازار خوراکی طرفدار بیشتری دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا