راهنمای خرید

راهنمایی خرید نهال انار در ساوه

معرفی ساوه :

ساوه از شهرهای استان مرکزی و مرکز شهرستان ساوه، در کشور ایران است این شهر معروف به شهر انار است انار ساوه از مرغوب ترین و شناخته شده ترین انارهای ایران و از مهمترین محصولات باغی استان مرکزی است که در فصل پاییز برداشت می شود.ملس ساوه، آلک ، یوسف خانی و ملس تبریزی از ارقام انار این شهرستان است که به دلیل دانه نرم و پر آب بودن در بازارهای داخلی و خارجی مشتری بسیار دارد. کمتر ایرانی است که نام و شهرت انار ساوه را نشنیده باشد. در عین ‌حال کمتر ایرانی است که از خوردن انارهای سرخ و شیرین این دیار لذت نبرده باشد.

 

انار در فرهنگ ایرانی‌ها

انار بومی سرزمین‌های ایرانی ‌تبار است. درخت این میوه را می‌توانید از غرب تا شرق دور فلات مرکزی ایران پیدا کنید. انار در کشورهای متنوع این حوزه اعم از ایران، عراق، پاکستان، ترکیه، هند و… رشد می‌کند. در عین ‌حال درخت این میوه بومی دیگر سرزمین‌ها مانند ایتالیا، یونان، اسپانیا، پرتغال و… نیز می‌باشد. در کل هر جا که دارای آب‌وهوای گرم و خشک با حجم باران مناسبی است، حضور درخت انار خودنمایی کرده‌ است. اما انار بومی سرزمین ایران چیز دیگری است که در این ‌میان انار شهر ساوه بیشتر از تمام انارها به زیبایی و خوشمزه بودن شهرت داردانار آن‌چنان بومی سرزمین ایران است که جایگاهی دیدنی در فرهنگ مردمان این سرزمین پیدا کرده ‌است. حضور انار سرخ با ظاهر درشت در میانه شب یلدا یکی از همین نمادهای جذاب و دیدنی است که در فرهنگ ایرانی‌ها حضوری همیشگی دارد.انار از قدیمی‌ترین میوه‌ها است که توسط انسان کاشته شده ‌است. دلیل این ادعا هم خیلی ساده است. چرا که اولین و کهن‌ترین تمدن‌ها در فلات مرکزی ایران شکل گرفت. جاییکه تا دلتان بخواهد از درختان انار وحشی یافت می‌شود. تمدن‌های اولیه صاحب اولین ابداعات هستند و حضور انار در جمع محصولات باغبانی ایرانی‌ها ریشه در این اصالت باستانی دارد.

چرا شهر ساوه بهترین انارها را دارد؟

ساوه شهر معروف انارستانی ما ایرانی‌ها است. در این شهر باغ‌های انار بسیار زیادی دیده می‌شود که به ‌تنهایی بیش ‌از ۱۱۰ رقم انار را تولید می‌کنند. انار شهر ساوه آن‌چنان معروف است که حالا شهرت جهانی پیدا کرده ‌است و برای صادرات به کشورهای انار دوست کنار گذاشته می‌شود. البته بخش قابل ‌توجهی از انار این شهر در سطح بازارهای داخلی نیز به فروش می‌رسند. زیرا هیچ سرزمینی دارای مردمانی انار دوست مثل ایرانی‌ها نیست.

اقلیم :

میانگین دمای سالانه ۱۸٫۲ درجه سلسیوس بوده‌ است. میزان بارندگی کم و حدود ۲۱۶ میلی‌متر در سال می‌باشد و بیشتر بارش به صورت باران است. در تقسیم‌بندی اقلیمی شهرستان ساوه دارای اقلیم نیمه خشک با تابستان‌های گرم و زمستان‌های کمی سرد نامگذاری شده‌ است. متوسط رطوبت شهر ساوه ۳۹٪ می‌باشد که ماه‌های دی با میانگین ۵۸٪ مرطوبترین ماه و ماه تیر و مرداد با میانگین ۲۶ درصد خشک‌ترین ماه سال می‌باشد. باد غالب ساوه شمالی و شمال غرب (۳۶۰ درجه) می‌باشد و بیشترین سرعت باد وزیده شده به میزان ۹۰کیلومتر در ساعت در ماه فروردین ۱۳۷۲ گزارش شده‌ است. اقلیم ساوه براساس طبقه بندی دمارتن خشک و طبقه بندی آمیرژه معتدل می‌باشد.

انواع انار بر اساس طعم :

انواع طعم انار از مزه هایی شیرین تا مزه هایی کاملا ترش می باشد. هر اناری از هر گونه مزه ی خاص خودش را دارد. اما می توانیم بازی مزه های انار را در ۳ گروه دسته بندی کنیم:

  • انار شیرین
  • انار ترش
  • انار میخوش ( ملس

انواع ارقام انار :

انار ساوه

انار ساوه معروف‌ترین در جمع انواع انار ایرانی است. انار ساوه درشت، سرخ، آبدار، شیرین و خوشمزه است. یک انار تمام ‌عیار که تمام ویژگی‌های جذاب برای آمدن در میزهای مجلسی ما هنگام مهمانی‌ها را یکجا دارد.

انار ساوه را به ۳ ویژگی می‌شناسند. اولاً آنکه انار ساوه حسابی شیرین است. دوم اینکه این انار پوست نازکی دارد و در نهایت سومین ویژگی ماندگاری قابل‌ توجه انار ساوه است. تا جاییکه می‌توانید آن را برای مدت‌ها در هوای آزاد نگهداری کنید.

انار ساوه نماد انار در نزد ایرانی‌ها است. در عین ‌حال از اصلی‌ترین انواع میوه انار برای صادرات می‌باشد. این انار شیرین با ظاهر سرخ فام و دانه‌های درشت یاقوتی شکل بی‌اندازه زیبا، خوشمزه و دوست‌داشتنی است. به هر حال هر جا که بخواهند اناری قابل را ستایش کنند، آن را با انار ساوه مقایسه خواهند کرد.

انار سیاه

انار سیاه کوچک است و رنگ پوستی کاملاً تیره دارد. این انار به ‌هیچ حالت ظاهری مناسب برای پذیرایی را ندارد. از این ‌رو کمترین میوه‌ فروشی است که انار سیاه را بفروشد. اما این انار مفید در جایی دیگر از فضای فروشگاهی برای مشتریانی با هدف‌های دیگر فروخته می‌شود. انار سیاه خواص دارویی فوق‌العاده‌ای دارد. اگر از خواص انار خوانده باشید، قاعدتاً می‌دانید که این میوه تا چه اندازه از قابلیت‌های درمانی و دارویی برخوردار است. انواع انار کم ‌و بیش همگی آنها از خواص دارویی فراوانی دارند. اما انار سیاه مؤثرتر از انواع ارقام نژاد انار از قابلیت‌های دارویی و درمانی برای تقابل با انواع بیماری‌ها برخوردار است.

از انار سیاه برای درمان زردی، اسهال، سیاه ‌سرفه، کبد چرب و مشکلات قلبی و عروقی استفاده می‌شود. در عین ‌حال خواص چربی سوزی مناسبی دارد و مصرف آن برای بهبود حال بیماران دیابتی توصیه شده ‌است.

انار سیاه از انواع انار شیرین است. دانه‌های این انار اگر چه کم هستند؛ اما درشت و آبدار می‌باشند. این دانه‌ها آن‌قدر درشت و آبدار می‌شوند که باعث ترکیدگی پوست انار خواهند شد. انار سیاه پوست شکافته با ترکیدگی زیادی دارد. تا جاییکه دانه‌های سرخ و آبدار آن نمایان هستند. از انواع انار زودرس است و خیلی زودتر از دیگر ارقام انار در همان ابتدای فصل پاییز به بار می‌نشیند. در عین ‌حال بسیار ماندگار است و نسبت ‌به آفت کرم گلوگاه مقاوم است.

انار رباب نی ریز

از جمله انارهای معروف ایرانی است. این انار بومی استان فارس و محصول اصلی شهر نی‌ریز است. یک گونه از انواع انار قرمز و آبدار که مزه‌هایی ترش و شیرین در هاله‌ی جذابی از ملس شده دارد. انار رباب نی‌ریز دانه‌های درشت و آبداری دارد. این دانه‌های آبدار مناسب آب‌گیری هستند. عمده محصول انار رباب نی‌ریز برای صنایع آب‌گیری و تولید آب انار استفاده می‌شود. البته حجم قابل ‌توجهی از محصول سالانه این شهر انارستانی در بازار به فروش می‌رسد. اناری که جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

انار رباب نی‌ریز پوست نازکی دارد. اما پوست آن در مقابل دانه‌های آبدار انار مقاوم است و ترک بر نمی‌دارد. ماندگار است و حین خوردن به ‌راحتی می‌توانید دانه‌های آن را از پوست نازک انار جدا کنید. پوست این انار در عین نازکی حسابی آبدار است. این پوست آبدار در طولانی ‌مدت دیرهنگام خشک می‌شود. برای همین است که می‌تواند رطوبت دانه‌های پرآب در داخل انار رباب نی‌ریز را حفظ نماید. به ‌همین سادگی انار رباب نی‌ریز ماندگاری بالایی دارد و کاملاً مناسب آب‌گیری است.

انار شیرین یزد

یزدی‌ها هم انار دارند. اگر فکر کرده‌اید که کمبود آب در شهری مانند یزد باعث شده تا آنها دست از باغبانی بر دارند، سخت در اشتباهید. یزدی‌ها می‌دانند که چطور از انواع میوه‌های جان‌سخت و کم‌آب کشت نمایند. مانند انار شیرین یزد که مخصوص آب‌وهوای کم ‌لطف یزدی‌ها می‌باشد. انار شیرین یزد همان‌ طور که از اسمش پیداست، مزه‌ای کاملاً شیرین دارد. اما ظاهرش به سرخی نمی‌زند. بلکه رنگ پوست این انار معمولاً سفید و یا صورتی کم‌رنگ شده ‌است.

انار شیرین یزد از ارقام انار با مقاومت بالا در مقابل آفات است. کرم گلوگاه که حسابی دنیای انارها را با مشکل مواجه کرده ‌است، سخت می‌تواند در این انار نفوذ کند. انار شیرین یزد پوست نازک است و پوست نازک آن در مقابل دانه‌های درشت و آبدار شده انار چندان مقاومتی نمی‌کند. این انار وقتی کاملاً رسیده باشد، پوستی ترک خورده دارد. ماندگاری انار شیرین یزد کم است. پس اگر از این انار جذاب یزدی‌ها تهیه می‌کنید، توصیه می‌کنیم که هر چه زودتر آنها را میل نمایید.

انار گلو بسته

اسم کامل این گونه انار آقا محمدعلی گلو بسته است. اسم جالبی دارد و خود انار حتی از اسم آن نیز جالب‌تر است. انار آقا محمدعلی گلو بسته در دسته اقلام انار شیرین اما دانه درشت قرار می‌گیرد. پوست این انار حسابی ضخیم است. شاید پوست کلفت‌ترین انار لیست ما باشد. اما این پوست کلفتی را به حساب دیگری نگذارید. زیرا در مورد یکی از لطیف‌ترین انارهای ایرانی صحبت می‌کنیم.

از آنجا که پوست این انار حسابی ضخیم است، در مقابل ترکیدگی دانه‌های درشت و آبدار کاملاً مقاوم است. سطح پوست یکدست و جذابی دارد. دانه‌های درشت، آبدار و حسابی شیرین است. در عین ‌حال از ارقام انار مناسب باغبانی است. زیرا گلو بسته است و در مقابل کرم گلوگاه که آفت جان‌سختی است مقاومت می‌کند. در ظاهر چندان چنگی به دل نمی‌زند. زیرا ظاهر این انار به شکلی است که گویا مدت‌ها در زیر آفتاب سوزان رها شده باشد. اما از این ظاهر آفتاب ‌سوخته که عبور کنید، دانه‌هایی شیرین و خوشمزه انتظار شما را می‌کشند. انار آقا محمدعلی گلو بسته از زودرس ترین انواع ارقام نژادی انار است.

انواع انار از نظر رنگ دانه و بزرگی درخت :

با استفاده از رنگ دانه های میوه انار می توان به انواع انار دانه سفید و انار دانه قرمز روشن و انار دانه قرمز تیره می‌توان آنها را تقسیم کردبا در نظر گرفتن تناسب بین آب و مواد چوبی موجود در هر بذر یا دانه، به انواع انارهای پرآب و انار کم آب دسته بندی کرد. با مقایسه بزرگی درختچه ها به انار پابلند و پاکوتاه رده بندی کرد. نوعی انار پا کوتاه وجود دارد که بلندیش از نیم متر تجاوز نمی‌کند و به عنوان درختچه زینتی در باغها و گلدانها کاشته می شود.

نواع انار از نظر زمان رسیدن انار

نوع بخصوصی درخت انار در جزیزه سوکورتا (یمن جنوبی) وجود دارد که در سایر نقاط دیده نمی‌شود و به نام PUNICA PROTOPUNICA معروف است. طبق محل رویش نیز، انارها را می توان به انواع مختلف دسته بندی کرد: مثل انار ساوه، انار یزد و غیره. مطابق زمان رسیدنشان، به انواع انار زودرس، انار میان رس، انار دیررس گروه بندی کرد.به طور کلی انواع مختلف انار هنوز دسته بندی نشده اند تا وضع آنها کاملاً معلوم شود. به طوری که هنگام خرید، در تمام بازارهای ایران اغلب انارهای ترش جای انارهای شیرین به فروش می رسند و خریدار تنها موقعی از مزه انار آگاه می شود که خود یکی از انارها را باز کرده و بچشد.

آبیاری انار :

از جمله عوامل مؤثر در تولید اقتصادی انار محسوب می گردد. هرچند درخت انار به شرایط کم آبی مقاوم است و شواهد نشان می دهد، حتی باغ های انار که چند سال آبیاری نشده اند، بعد از آبیاری، مجددا شروع به رشد نموده و پاجوش های زیادی تولید می کنند و با تربیت این پاجوش ها می توان بار دیگر آن را به یک باغ انار پر محصول و اقتصادی تبدیل نمود. با این حال کمیت و کیفیت آب برای درختان انار عامل تعیین کننده در میزان عملکرد و کیفیت میوه و حتی مدیریت آفات آن می باشد.

آب های با هدایت الکتریکی (EC) کمتر از ۲ دسی زیمنس بر متر برای انار بسیار مناسب است. اما تحت شرایط خاص از جمله در اختیار داشتن آب کافی، مناسب بودن بافت و عمق خاک و داشتن زهکش، می توان با مدیریت خوب، از آب های با هدایت الکتریکی تا ۵ دسی زیمنس بر متر نیز استفاده نمود. شوری های بالاتر باعث افت سدید کمی و کیفی محصول و افزایش حساسیت درخت در مقابل استرس های محیطی می گردد. بر اساس تحقیقی در اصفهان میزان آب مصرفی در روش آبیاری سطحی حدود ۲۲۰۰۰ تا ۲۶۰۰۰ متر مکعب و در روش آبیاری قطره ای ۷۵۰۰ تا ۱۳۰۰۰ متر مکعب در هکتار متغیر بوده است. این آزمایش و پاره ای تحقیقات دیگر توصیه بر استفاده از روش آبیاری قطره ای دارد. در این روش علاوه بر افزایش راندمان آبیاری و صرفه جویی ۵۰ تا ۶۰ درصدی آب مصرفی، عملکرد نیز بین ۲۱ تا ۵/۴۴ درصد افزایش یافته است. بعلاوه هیچ گونه شوک یا تنش رطوبتی ناشی از تغییر سیستم آبیاری درختان مورد آزمایش از روش سطحی به قطره ای مشاهده نشده است.

در تحقیقات انجام شده در یزد میزان آب مصرفی در روش کرتی ۲۱۰۰۰ و در روش جوی و پشته ۱۵۰۰۰ و در روش قطره ای ۷۰۰۰ متر مکعب در طول یک فصل رشد می باشد. هرچه فواصل آبیاری کوتاه تر باشد، میزان آبی که در دسترس درخت قرار می گیرد، بیشتر خواهد بود و به این ترتیب راندمان آب آبیاری بالا خواهد رفت. دور آبیاری در شهرستان ساوه بین ۱۰-۶ روز متغیر است و چون تأمین آب آبیاری از منبع آب زیرزمینی (چاه) است، کوتاه تر از دور آبیاری در مناطق مرکزی ایران مثل یزد می باشد. در یزد دور آبیاری بین ۱۶-۸ روز متغیر است و آب بیشتر از قنوات تأمین می شود.

پس از عملیات شخم که در اوایل فروردین ماه صورت می گیرد باغ انار را تا اواخر اردیبهشت ماه آب نم دهند تا بدین وسیله گل های باردهنده هرچه بیشتر روی درختان ظاهر و ریشه های جدید به فعالیت بیشتری وادار شوند.

آبیاری های نوبت اول و نوبت دوم بسیار اهمیت داشته و بایستی سعی شود که درختان کاملا سیراب شوند. نیاز انار به آب از اغلب درختان کمتر و مقاومت آن به کم آبی بیشتر از سایر درختان میوه است، ولی آبیاری نامنظم بخصوص اگر درخت میوه داشته باشد اغلب سبب ترکیدن میوه می شود.

تقسيم بندی و گروه بندی انواع انار :

به طور كلی انواع انار را می توان از نظر مزه به سه دسته انار شيرين ، ملس ( ميخوش ) و انار ترش و از نظر زمان رسيدن و برداشت ميوه به دو دسته انارهای زود رس و انارهاي دير رس تقسيم كرد، تقسيم بندي انواع انار بر حسب عامل تقسيم بندی و مشخصات اصلی در جدول زير آمده است.

ارقام انار تجارتی و عمده و برتر موجود در مناطق مختلف ايران شامل پنج رقم دير رس با پوست كلفت و قرمز رنگ و دانه قرمز شامل رباب نيريز ، شيشه گپ فردوس ، ملس ترش ساوه ، ملس يزدی و نادری نطنز ( بادرود ) می باشند. ارقام عمده ، مناطق توليد و زمان برداشت انواع میوه انار كشور در جدول آورده شده است.

کلام اخر :

انار شهر ساوه به دانه‌های درشت و آبدار، سرخ و یاقوتی، پوست ‌کلفت و میوه‌ی بهشتی سرزمین ایران شهرت دارد. انار میوه مفیدی است که مصرف آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها تا تقویت قلب و خون‌سازی مفید است. لذا چه بهتر که این دانه‌های مفید را از جمع انارهایی مشهور و دلنشین مانند انار شهر ساوه خورده باشید. البته قبل ‌از آن لازم است تا از اصالت ساوه‌ای این انارها اطمینان داشته باشید. چرا که اگر چه باقی انارها جذابیت خودشان را دارند؛ اما هیچ اناری نمی تواند پای در جای انار شهر ساوه بگذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا