آموزش نگهداری درختان

پربار کردن و محلول پاشی انگور

انگور:

انگور درختی است با طول عمر زیاد کشت این درخت در برخی از کشورهای جهان صورت می گیرد در ایران نیز درخت انگور به صورت وسیع کشت می شود .ایران از نظر میزان تولید انگور در جهان در رده هفتم قرار دارد و در این بین ایتالیا ،چین و آمریکا بیشترین میزان تولید انگور را دارا می باشند.نام علمی این گیاه Vitis vinifera  می باشد.
نوع بی‌دانه و کشمشی انگور از نظر شیرینی بهترین نوع است. البته انواع دانه‌دار بخاطر درشتی آنها از شکل بسیار زیبایی برخوردار هستند.
                                       

عمر انگور :

عمر درخت انگور به طور متوسط۷۵ تا ۸۰ سال است. درخت انگور به ۲ تا ۳ ماه سرمای زمستانی نیاز دارد برای تامین این نیاز سرمایی دمایی بین ۷ تا ۱۰ درجه سانتیگراد به مدت ۲ تا ۳ ماه لازم است.این گیاه حالت بوته‌ای و رونده دارد و دارای پیچک در مقابل بعضی از برگ‌ها می‌باشد.میوه انگور به نوع دانه‌دار و بی‌دانه تقسیم می‌شود. هر یک از این دو جور در رنگهای سرخ و سیاهو زرد و تقریباً سبز دیده می‌شوند.
                                               

چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

هر درختی بعد از کاشت نیازمند رسیده گی ومراقبت خاصی دارد نهال انگور هم مثل الباقی درختان برای بارده ی بالا نیازمند رسیده گی مناسب است که در موارد زیر بیشر توضیح میدهیم :

تعویض منظم خاک‌: برای این کار، باید خاک را به طور منظم و به عمق حداقل ۴۰ سانتی‌متر تفت دهید و از شناور شدن خاک جلوگیری کنید.

آبیاری منظم: باید درخت انگور را هر ۷ تا ۱۰ روز یکبار آبیاری کنید. همچنین، در صورتی که در منطقه شما بارندگی زیادی وجود دارد، بهتر است سیستم آبیاری قطره‌ای را برای درخت انگور نصب کنید.

کوددهی: در فصل بهار و تابستان، باید به درخت انگور کود بدهید. از کودهایی مانند کود آلی و کود نیتروژن استفاده کنید. برای خرید کود هایی مانند کود زیگلر، کود هیومیک اسید ، استفاده کنید .

برداشت به موقع: برای پربار کردن درخت انگور، باید در فصل پاییز میوه‌های رسیده را به موقع بردارید. این کار باعث می‌شود که درخت بهتر بتواند مواد مغذی را جذب کرده و میوه بیشتری تولید کند.

کاشت ارقام مناسب: برای پربار کردن درخت انگور، بهتر است ارقامی از انگور را که در منطقه شما به خوبی رشد می‌کنند و با آب و هوای شما سازگار هستند، انتخاب کنید  مثل انگور شاهرودی که مقاومت بسیار بالایی در برابر سرمادارد.

اصلاح درخت: برای افزایش رشد و پرباری درخت انگور، باید شاخه‌های ضعیف و کند رشد را از درخت بردارید. همچنین، بهتر است پس از برداشت میوه، شاخه‌هایی که میوه بر آن‌ها بوده‌اند را برید.

بهترین کود برای رشد سریع درخت انگور چیست؟

تا اینجا با کودهای قبل از کاشت و کودهایی که برای رشد درختان سال دوم ضروری هستند آشنا شده اید. به خاطر داشته باشید که درخت انگور به طور کلی در حال افزایش طول است، بنابراین اگر او فرصت پیدا کند از منابعی که در اختیار دارد برای رشد طولی استفاده خواهد کرد. یکی از کودهایی که در صورت کاهش منابع آن در خاک منجر به رشد طولی درخت می‌شود روی است. اگر کود مناسب برای درخت انگور پیدا نکردید، ادامه مطلب را بخوانید.

در کنار بهترین کود برای درختان انگور با رشد سریع، باید بدانید چه زمانی از آن استفاده کنید. از کود روی در بهار و تنها 7 روز قبل از ظهور گل ها استفاده کنید. برای تهیه کود 0.05 کیلوگرم را با 4 لیتر آب مخلوط کرده و روی شاخه و برگ درخت مو بپاشید. علاوه بر این، اگر درخت را در زمان مناسب (قبل از زمستان) قطع کرده باشید. می توانید این محلول را در محل هرس نیز اعمال کنید. البته بهتر است دستورالعمل استفاده از محلول روی که روی بسته بندی نوشته شده است را مطالعه کنید.

اگر بخواهیم نحوه بارور کردن درخت انگور را یاد بگیریم، باید وضعیت برگ و ساقه تاک را در نظر بگیریم.به عنوان مثال اگر برگ های درخت مو در تابستان زرد و سوخته به نظر می رسد به دلیل کمبود پتاسیم در خاک است. بهترین زمان استفاده از کود پتاسیم بین بهار تا اوایل تابستان است. زمانی که درخت در حال تولید انگور است می توانید از کود پتاسیم استفاده کنید. اگر کمبود پتاسیم در خاک جزئی باشد می توانید از 1.5 کیلوگرم کود پتاسیم استفاده کنید.

چگونه درخت انگور را با آبیاری پر بار کنیم؟

درخت انگور خاکی با زهکشی خوب را دوست دارد که همیشه مرطوب نباشد. خاک مرطوب دائمی می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود. حال باید بدانید که چگونه می توان با آبیاری مناسب درخت انگور را پر بار کرد؟ برای انجام این کار، در سال اول که تاک را کاشتید لازم نیست هر روز درخت را آبیاری کنید. این ساقه های جوان آبیاری عمیق با مقادیر کمتر را نسبت به آبیاری سطحی طولانی مدت ترجیح می دهند.

وقتی درخت مو شروع به میوه دادن می کند، نیاز آن به آب افزایش می یابد. برای این کار باید رطوبت کافی برای حفظ سلامت انگورها فراهم کنید. تکرار می کنیم که اگر ریشه درخت انگور دائما خیس باشد پوسیده می شود پس این کار را نکنید. بعد از این مرحله حتی با کود برای افزایش عملکرد انگور هم به عملکرد اصلی نخواهید رسید.

گوگرد پاشی : 

گوگرد یک عنصر مغذی ثانویه برای رشد گیاه است که نقش مهمی در پربار کردن درخت انگور، تشکیل اسیدهای آمینه، پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و ویتامین‌ها دارد.یکی اصلی ترین ومهم ترین مراحل نگهداری از انگور گوگرد پاشی است که درفصل بهار هنگام تشکیل غوره دور طوقه ی نهال و برگ ها ریخته میشود مهم‌تر از همه، گوگرد دارای خواص آفت کشی و قارچ کشی است که می تواند به پیشگیری از بیماری‌های قارچی مانند افت سفیدک ، یک مسئله رایج در کشت انگور کمک کند.گوگرد اغلب به عنوان آفت کش و قارچ کش در کشت انگور و برای محافظت از انگور در برابر بیماری‌ها و حفظ سلامت درخت استفاده می‌شود. از دیگر از مزایای گوگردپاشی انگور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قارچ کش قوی و از بین برنده آفات و حشرات مضر
  • اصلاح و بهبود زمین های شور، قلیایی و آهکی
  • هوادهی خاک های سنگین و رسی
  • تقویت درخت انگور در برابر تغییرات آب و هوایی
  •  کاهش سمیت خاک و افزایش فعالیت باکتری‌های مفید

این کود همچنین باعث کاهش شوری خاک شده و با اصلاح بافت آن می‌تواند شرایط را برای رشد هرچه بهتر درختان انگور مهیا کند. بنابراین حتما آن را در برنامه ی کودی انگور جای دهید.

بهترین زمان گوگرد پاشی انگور

در صورت هرگونه مشاهده علائم بروز آفات و یا بیماری می‌تواند برای درمان از کود گوگرد مایع استفاده کنید. همچنین برای کاهش شوری خاک در نیمه دوم اسفند و قبل از بیدار شدن درختان می‌توانید از کود گوگرد به روش آبیاری استفاده کنید.

دقت داشته باشید که آفت سفیدک پودری انگور می تواند در ابتدا هیچ علائمی نداشته باشد و مخفی باقی بماند بنابراین باید با استفاده از گوگرد پاشی انگور از بروز و پیشرفت بیماری پیشگیری کرد.

نحوه مصرف کود گوگرد برای درخت انگور

از کود گوگرد مایع برای انگور بسته به هدف کوددهی می‌توان به دو روش آبیاری و محلول پاشی استفاده کرد:

آبیاری :

برای کاهش شوری خاک و از بین بردن آفات موجود در خاک می‌توان از کاربرد آبیاری استفاده کرد. به این منظور باید کود مایع گوگرد برای انگور را از طریق سیستم آبیاری درخت انگور وارد باغ کنید.

محلول پاشی :

کاربرد گوگردپاشی انگور از طریق محلول‌پاشی به‌منظور از بین بردن آفات و قارچ‌های درخت انگور از جمله سفیدک پودری توصیه می‌شود. برای محلول پاشی باید ابتدا کود مایع گوگرد را با مقدار مناسبی از آب ترکیب کرده و سپس با استفاده از سمپاش، محلول را روی شاخ و برگ درختان انگور اسپری کنید.

خلاصه ی نهایی کودهای مناسب برای درخت انگور:

پرورش درختان میوه یکی از لذت هایی است که با هیچ لذت دیگری قابل مقایسه نیست.هنگامی که میوه خوب درخت کاشته شده برای شما ظاهر می شود، تمام تلاش های شما نتیجه داده است. در این مقاله با هم یاد گرفتیم که چگونه درخت انگور را پر بار کنیم. اگر نیازهای اولیه درخت برآورده شود، برای سالیان دراز میوه های باکیفیت وخوشمزه خواهید داشت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا