نکات باغداری

فواید میخ زدن به درخت گردو

هر درختی بعد از کاشت نیازمند رسیده گی ومراقبت خاصی است بدون برطرف کردن نیاز های درخت وتامین مواد مغذی وسم پاشی شاهد باردهی انفجاری ومناسب از یک درخت نخواهید بود در گذشته بعلت نبود اطلاعات کافی درباره ی بیماری درختان واشنا نبودن به نوع درمان از روش های سنتی ومحلی برای مراقبت از درختان استفاده میشد روش های که به صورت تجربه ی سینه به سینه از نیکان وگذشتگان به نسل امروز رسیده یکی از روش های جالب که اکنون نیز مورد استفاده ی کشاورزان قرار میگیرد فروکردن میخ در درخت گردو است که علت آن :

این دلایل عبارتند از:

1. کوبیدن میخ ها در تنه به تغذیه درخت کمک می کند، مواد مغذی بیشتری به درخت نفوذ می کند و تغذیه آن آسان تر می شود.
2. معمولاً هسته داخل گردو سیاه است و درخت گردو نرم را با میخ های فلزی مسی یا آهنی روی تنه درمان می کنند. زیرا به گفته کشاورزان، گردو را در عین روشن و سفید بودن، ترد می کند.
3. این کار را زمانی انجام دادند که برگ درختان گردو زرد شد. به گفته برخی از باغبانان، این عمل فتوسنتز را آسان تر می کند و مواد مغذی نور گیاه را کارآمدتر می کند.
4. باعث جاری شدن شیره سیاه و بیماری از تنه می شود و آن را بیرون می کند. در واقع به روش درمان شانکر اشاره دارد.
البته همه نباید فراموش کنند که موارد ذکر شده همگی از تحقیقات میدانی کشاورزان به دست آمده است و هنوز مبنای علمی پیدا نشده است. برای تعیین تاثیر میخکوبی روی تنه حتما در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

                                         

علت میخ زدن به درخت گردو چیست؟

آهن یکی از مهم‌ترین عناصر مورد نیاز درخت برای رشد و باردهی است. کمبود این عنصر موجب کاهش بار درخت و زردشدن برگ‌های آن می‌شود. در گذشته باغداران و کشاورزان گمان می‌کردند که در صورت مواجه‌شدن درخت‌ها با کمبود آهن، می‌توان این مشکل را با میخ زدن به درخت گردو برطرف نمود. اما این تصور کاملاً غلط بوده و هیچ دلیل علمی برای اثبات فواید میخ زدن به درخت گردو وجود ندارد.

استفاده از خوشه های فلزی روی تنه درخت گردو دلیل علمی دارد:

با وجود اینکه اجداد ما نه تحصیلات علمی در زمینه کشاورزی داشتند و نه از روش های علمی برای درمان بیماری های درختان اطلاعی داشتند! اما راه بسیار ساده ای برای تامین آهن و مس درختان گردو کشف کردند و امروزه از روش های علمی در باغ های مدرن و تجاری استفاده می کنند.آنها از میخ های فلزی ساخته شده از آهن و مس استفاده می کردند. امروزه آزمایش‌های علمی و بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد که کار آنها کاملاً درست بوده است، زیرا درخت گردو عمر اقتصادی بسیار طولانی دارد و عموماً یکی از پربارترین درختان به حساب می‌آید. ممکن است پس از چند سال ارزش غذایی خاک از بین رفته و کودهای آلی که در آن زمان استفاده می شد پاسخگوی کمبود این عناصر که مهمترین آنها آهن و مس بود، نبود.
در واقع، سنبله های فلزی مانند تزریق آمینوم فریک سیترات که حاوی آهن هستند، عمل می کنند. طبق تحقیقات گیاهی، درختانی که دارای کمبود آهن و سایر مواد مغذی هستند باید تنه آنها سوراخ شده و با مقدار مناسبی از سیترات آهن تزریق شود. پدربزرگ های ما از روش میخ زنی به روشی راحت تر و ارزان تر استفاده می کردند.
این روش کلروفیل درخت را بسیار خوب می کند، فتوسنتز با شدت بیشتری انجام می شود و در نتیجه میوه رسیده بسیار مرغوب و خوش طعم می شود. ما به شما معرفی می کنیم که چرا این روش به طور سنتی در باغات گردو مورد استفاده قرار گرفته و موفق بوده است، اما در ادامه به این می پردازیم که آیا میخکوبی مزایا یا معایب بیشتری دارد، آیا باید این روش را ادامه داد و روشی علمی و به روزتر جایگزین آن کرد.

راه‌های تأمین آهن موردنیاز درخت گردو

حال که نسبت به اهمیت عنصر آهن برای رشد و باردهی درخت گردو مطلع شدید و دریافتید که میخ زدن به درخت گردو و  خاصیت براده آهن برای درخت گردو بی فایده و تأثیر چندانی ندارند، خوب است راه‌های تأمین آهن موردنیاز این درخت را بدانید. به‌طور کلی برای تأمین آهن مورد نیاز درخت، استفاده از کود آهن را پیشنهاد می‌کنند. البته در استفاده از کود آهن، باید به میزان استفاده از آن و آبیاری توجه نمود. چراکه در صورت عدم استفاده از میزان کود مناسب و همچنین عدم آبیاری کافی پس از مصرف کود آهن، نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد و با مشکل بزرگ‌تری مواجه خواهید شد. خرید هیومیک اسید و کودnpk وکود کامل می‌تواند به شما در تامین آهن مورد نیاز درخت گردو کمک کند.

مضرات استفاده از میخ آهنی و فلزی در تنه درخت

حالا که فواید استفاده از میخ فلزی در تنه درخت را فهمیدیم و به صورت علمی ثابت شد کار درستی می‌ باشد، می خواهیم از طرف دیگر آن را مورد بررسی قرار دهیم. ببینیم که آیا فایده استفاده از این روش بیشتر است یا مضرات استفاده از آن!  شما به عنوان یک باغدار تجاری بهتر است از این روش استفاده کنید یا نه؟؟

تنه درخت از چندین بافت تشکیل داده شده است که بیرونی ترین بافت آن به نام پوسته می باشد. پوسته درخت یک وظیفه خیلی مهم بر عهده دارد و آن هم مراقبت از درخت در برابر نفوذ انواع باکتری ها و قارچ ها می باشد. در نظر بگیرید همواره به باغداران توصیه شده، در صورت کوچکترین زخمی که بر روی پوست درخت وارد می شود حتماً آن را ضدعفونی کرده و سپس بانداژ کنید تا کوچکترین عامل بیماری به آن نفوذ نکند.

به طوری که توصیه می‌ شود در زمان هرس کردن بعد از پایان هرس هر درخت حتماً ابزار باغبانی را ضدعفونی کنید، سپس به هرس درخت بعدی بپردازید.  یا به هنگام کار کردن خود و کارگران دقت داشته باشید که بدنه درختان اصلا خدشه دار نشوند. وقتی شما میخ فلزی را به تنه درخت می کوبید در واقع یک راه نفوذی برای عامل های بیماری درست کنید که در کنار درخت شما به کمین نشسته اند.

کلام آخر

با توجه به موارد گفته شده می توان فهمید برخی از روش‌ های سنتی و دیرینه تاثیر بسزایی در رشد درختان گردو داشتند. ولی برخی دیگر نیز کاملا منسوخ شده هستند و هیچ تأثیری ندارد. از جمله آن ریختن براده آهن در کنار ریشه درخت گردو بود که  اشاره کردیم از نظر علمی ثابت شده نبوده و هیچ تاثیری در جذب آهن ندارد. بنظر متخصصین بهتر است از روش های علمی و ثابت شده استفاده کنید که تاثیر خیلی بیشتری بر روی جذب آهن و دیگر عناصر مورد نیاز دارد.

گاهی روش های سنتی با آنکه تاثیر مثبت برای رشد درخت دارد، ولی میزان ضرر و زیان هایی که بر روی درخت گردو وارد می‌ کند، به اندازه ای زیاد است، توصیه می شود از آن چشم‌ پوشی کرده و روش های علمی را امتحان کنید. البته شما به عنوان باغدار نمی توانید تمامی اطلاعات مربوط به باغ گردو را خودتان به تنهایی کسب کنید، بهتر است از راهنمایی و مشاوره های افراد متخصص نیز استفاده کنید.ما به شما توصیه می کنیم از مشاوره متخصصین فرازنهال نهایت استفاده را داشته باشید.

نهالستان فراز نهال

همیشه به کشاورزی و باغداری علاقه داشتم و همیسه سعی در پرورش بهترین میوه ها داشتم . پس سعی کردیم باتولید نهال های به صرفه و با کیفیت به اصلاح باغداری و کشاورزی در کشور کمک کنیم . و نتیجه همه این تلاش ها شد نهالستان فراز نهال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا