آموزش کاشت نهال

آموزش کاشت صنوبر + بهترین زمان کاشت نهال (صنوبر )

کاشت نهال صنوبر :

کاشت نهال صنوبر در کشور ایران برخی مزایا و سودآوری‌  تضمین شدی دارد، فراموش نکنید چوب یکی از مواد اولیه مهم برای صنایع گوناگون است؛ در کشور ما نیاز به چوب همیشه محسوس بوده با خرید نهال صنوبر سود چندبرابری را تجربه خواهید کردو نیاز چوبی کشور اکثراً با واردات چوب روسی تامین می‌شود؛ بنابراین احداث باغ صنوبر مزایای اقتصادی فراوانی برای باغداران خواهد داشت:

  1. بازدهی اقتصادی: صنوبر گونه‌ای از درختان هست که رشد سریعی داشته و به سرعت به بلوغ و بهره‌برداری می‌رسند؛ این امر می‌تواند برای کشاورزانی که بر روی زمین‌های خود نهال صنوبر کاشته‌اند، سودآوری مطلوب ایجاد می‌کند.
  2. استفاده بهینه از زمین: صنوبرها برای روش به فضای خیلی کمی احتیاج دارند؛ یعنی می‌توان در واحدهای زمین کوچک‌تر نهال صنوبر را کاشت کرد.
  3. پایداری در شرایط محیطی مختلف: صنوبرها معمولاً به خشکی و شرایط شدید محیطی مقاوم هستند و می‌توانند در بسیاری از مناطق ایران با اقلیم‌های گوناگون پرورش یابند؛ این ویژگی باعث شود که در مناطقی که برای کشاورزی و سایر فعالیت‌ها مناسب نیستند، کاشت صنوبر جایگزین مناسبی باشد؛ البته در این مناطق نباید انتظار رشد سریع از درخت صنوبر داشته باشیم.
  4. لازم به ذکر است که سودآوری کاشت نهال صنوبر اصلاح شده به عوامل زیادی مانند نوع خاک، آب و هوا، قیمت‌های بازار و سایر شرایط مربوطه بستگی دارد؛ قبل از تصمیم به کاشت صنوبر در هر منطقه‌ای، بررسی دقیق و شرایط کشاورزی محلی لازم است.

فاصله استاندارد کاشت درخت صنوبر :

فاصله ی استاندارد جهت کاشت صنوبر در هر هکتار 1در 2 که میشود تعداد 5000اصله صنوبر و یا در 1 در 1 که میشود تعداد 10000اصله صنوبر در هر هکتار این فواصل جهت استفاده ی چوب و فواصل 50 سانتی متر در 50 سانتی متر جهت استفاده ی حصارکشی کاشت میشود هرچقدر فواصل مابین نهال بیشتر باشد رقابت غذایی مابین آنها کمتر شده و درنتیجه مواد مغذی به طور یکسان به همه ی نهال ها میرسد ودر نتیجه رشد بهتری خواهند داشت . فاصله بین نهال‌ها تاثیر مستقیمی بر رشد و توسعه آنها خواهد داشت؛ اگر نهال‌ها را در فاصله کمتر از یک متر کاشت کنید باعث بیماری و عدم رشد سریع آنها خواهد شد؛ از طرف دیگر، فاصله زیاد باعث تلف شدن فضای خالی در بین نهال‌ها می‌شود؛ بر اساس سایز نهال‌ها و نیازهای رشدی آنها، فاصله‌ استاندارد را انتخاب کنید.

وزن درخت صنوبر 8 ساله :

وزن درخت صنوبر 8 ساله حداقل 300 تا  500 کیلوگرم است، میزان چوب تولیدی از درخت صنوبر به عوامل متعددی بستگی دارد. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. شرایط آب و هوایی: آب و هوای مناسب با رطوبت و دمای مناسب برای رشد درختان صنوبر تولید بیشتری از چوب را ممکن می‌کند.
  2. خاک : خاک با ویژگی‌های مناسب شامل حاصلخیزی، تهویه مناسب و غنی بودن از عناصر غذایی مورد نیاز برای رشد درختان، تولید بیشتر چوب را دارد واکثرا در همه ی خاک ها میتوان کاشت بجز خاک شور وخاک آهکی .
  3. درصد رطوبت منطقه و آبیاری منظم: با اینکه درخت صنوبر یک درخت غیر مثمر بوده ولی برای رشد سریع احتیاج به رطوبت داشته و نیاز آبی آن تقریباً بیشتر از نهال‌های میوه است؛ به طور مثال وزن درخت صنوبر پنج ساله در شمال کشور سنگین تر از وزن درخت صنوبر در قسمت‌های دشتی و گرمسیری کشور است به دلیل حفظ رطوبت خاک میزان آبیاری درخت صنوبر نیز بیشتر از الباقی میوه ها است به طوری که هر درخت صنوبر هرهفته یکبار بصورت غرق آبی 20 لیتر آب باید دریافت کند.
  4. مراحل رشد درخت: میزان تولید چوب توسط درختان صنوبر نیز به مراحل رشد آنها وابسته است، درختان جوان سبک‌تر از درختان بالغ و بزرگتر هستند.
  5. پرورش و نگهداری صحیح درختان:  بررسی آفات، آبیاری مناسب و حفظ شرایط رشد و  صحیح درختان نقش مهمی در تولید چوب دارد.
  6. مدیریت باغ صنوبر: بهره‌برداری‌های پایدار از باغ و حفظ تعادل بین برداشت چوب و تجدید بوته‌زنی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تمام این عوامل می‌توانند تاثیر مستقیمی بر میزان چوب تولیدی از درختان صنوبر داشته باشند.

 بهترین زمان کاشت صنوبر :

برخی‌ها فکر می‌کنند که در تابستان که فصل سرسبزی و بار دادن درختان به‌حساب می‌آید و آب و هوا هم مناسب است می‌توان نهال کاشت، اما اگر این کار را بکنید خیلی به گرفتن درخت امیدوار نباشید. یادتان باشد کاشت بوته در اواخر بهار یا تابستان به‌دلیل گرما ممکن است باعث از بین رفتن آن شود. بهترین زمان برای کاشت یک درخت اواخر زمستان یا اوایل بهار است. روز درختکاری که همین امروز است زمان مناسبی برای کاشت درختان محسوب می‌شود. حالا چرا زمستان؟ چون معمولا هنگام خواب نهال، زمان مناسبی برای کاشت آن است. در روزهای یخبندان یا در روزهایی با باد شدید، به هیچ‌وجه درخت نکارید. البته زمان کاشت نهال‌های گلدانی از این قاعده مستثنی است، زیرا جابه‌جایی و کاشت آنها در تمام طول سال عملی است در نتیجه برای کاشت نهال اواخر فصل زمستان بهترین فصل کاشت محسوب میشود.

 نحوه ی کاشت :

حالا نوبت به مرحله نهایی کار رسیده است. گودالی آماده کنید. برای اندازه این گودال، نمی‌توان عدد دقیقی گفت. گودالی ۲یا ۳برابر عرض و طول ریشه حفر کنید. گودال بزرگ‌تر به شما این امکان را می‌دهد که به‌راحتی ریشه را درون آن قرار دهید و همچنین شروع رشد ریشه راحت‌تر می‌شود، اما یادتان باشد گودال بیش از حد عمیق یا کم‌عمق نباشد. حالا ریشه نهال‌تان را به آرامی در گودالی که آماده کرده‌اید قرار دهید و گودال را با استفاده از کود کمپوست پر کنید. البته اگر خاکی که از گودال برداشته اید غنی باشد نیازی به استفاده از کمپوست نیست بعد از کاشت حتما آبیاری کنید تا هوای بین خاک وریشه تخلیه شود .

قیمت نهال صنوبر اصلاح شده

برای استعلام قیمت نهال صنوبر اصلاح شده می‌توانید به سایت تخصصی فراز نهال مراجعه کنید البته ما در جدول زیر قیمت نهال صنوبر را برای شما درج کرده‌ایم:

قیمت نهال صنوبر اصلاح شده
نهال صنوبر یک ساله نقرا ۲۰۰۰۰ تومان
نهال صنوبر ۲ ساله نقرا ۳۰۰۰۰ تومان
نهال سیاه کبود تبریزی ۳۰۰۰۰ تومان

کلام آخر

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که کاشت نهال صنوبر به عنوان دیوار باد شکن به کشاورزان کمک می‌کند تا از باغات خود در برابر نفوذ سرما و تندبادها محافظت کنند، رسیدگی به درخت صنوبر کار بسیار آسان و کم هزینه است، شما می‌توانید همزمان با احداث باغ میوه، درختان صنوبر را در اطراف باغ خود کاشت کنید: به شرطی که بر روی درختان شما سایه نیندازند، بعد از ۵ الی ۷ سال با فروش چوب آن سرمایه مناسبی به دست بیاورید، با توجه به ارزش ریالی چوب در بازار ایران احداث باغ صنوبر سوددهی زیادی برای کشاورزان ایرانی خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا