👈 دریافت مشاوره رایگان : 09149822008 👉

آموزش کاشت ونوس حشره خوار

آموزش کاشت ونوس حشره خوار

کاشت ونوس حشره خوار

مراحل آموزش کاشت و پرورش ونوس حشره خوار

ونوس حشره خوار ( Venus flytrap) گیاه گوشتخوار بومی در تالابهای کارولینا است. این گیاه مرموز با عنکبوت ها و حشرات زندگی می کند، که بین یک جفت برگ های گل مانند رنگی به دام می افتند. در صورت قرار گرفتن در معرض نور و رطوبت کافی ، ونوس حشره خوار می تواند در محیط خانه نیز رشد کنند. برای یادگیری نحوه رشد این گیاه شگفت انگیز ، به مرحله ۱ مراجعه کنید.

بخش ۱

آموزش کاشت

  1. کاشت ونوس حشره خوار مرحله 1
    ۱

    مراحل اولیه در کاشت ونوس حشره خوار:

    رایج ترین و ساده ترین راه برای شروع ، خرید یک پیاز گل (یا چندین پیاز) از شرکتی است که در زمینه رشد این گیاهان تخصص دارد. برای پیدا کردن فروشندگان  پیازهای گیاه ونوس حشره خوار جستجو کنید. شما می توانید از بین چندین نوع مختلف ونوس حشره خوار که شکل و رنگ متفاوتی دارند یکی را انتخاب کنید. همچنین ممکن است شما در منطقه خود گلخانه ای پیدا کنید که پیاز های گیاه ونوس حشره خوار را بفروشد.

    • می توانید یک گیاه آن را از بذر نیز پرورش دهید، اگرچه روش کمتر متداول است – توجه کنید این گیاه ۵ سال طول می کشد تا از بذر به یک گیاه بالغ تبدیل شود. بذرها را بصورت آنلاین سفارش داده و آنها را در گلدان های عمیق پر از  بستر بذر متشکل از خزه اسفاگنوم جوانه بزنید. گلدان ها را در کیسه های پلاستیکی قرار دهید تا محیط گرم و مرطوب شود. سپس نشاء ها جوانه زده، و می توانید آنها را به یک محیط رشد دائم تر انتقال دهید.
  2. کاشت ونوس حشره خوار مرحله 2
    ۲

    گلدان مناسب جهت کاشت ونوس حشره خوار:

    از آنجا که این گونه به رطوبت بالایی احتیاج دارد، انتخاب گلدان های شیشه ای خوب است. این امر به ویژه در صورتی که در منطقه  ای زندگی می کنید که درجه حرارت زمستان برای ونوس حشره خوار بسیار سرد است (منطقه ی بالاتر از ۷)، صادق است.

    • اگر در منطقه  ۷ یا پایین تر زندگی می کنید، کاشت ونوس حشره خوار را در یک تراریوم در نظر بگیرید. قسمت های بالای تراریوم گرما و رطوبت را حفظ می کند و به رشد ونوس حشره خوار کمک می کند. جریان هوا بسیار مهم است، بنابراین ، آن را در تراریوم با درب باز نگذارید. یک گلدان ماهی یا یک ظرف شیشه ای  با دهانه ی باز مناسب است.
    • اگر در آب و هوای گرم و با زمستان های معتدل زندگی می کنید – منطقه ۸ یا بالاتر – یک گلدان شیشه ای یا گلدان معمولی سفالی با سوراخ های زهکشی برای نگهداری آن خوب است.
  3. کاشت ونوس حشره خوار مرحله 3
    ۳

    خاک مناسب برای کاشت ونوس حشره خوار :

    این گیاه به طور طبیعی در خاک بسیار ضعیف رشد می کند و با خوردن حشرات و عنکبوت ها بیشتر مواد مغذی خود را دریافت می کند. به منظور تکثیر محیط رشد طبیعی گیاه ، مخلوطی از خزه ۲/۳ اسفاکتوم و ۱/۳ شن و ماسه تهیه کنید.

    • اگر ونوس حشره خوار را در خاک  گلدانی عادی بکارید، رشد نخواهد کرد. خاک گلدانی عادی حاوی مواد مغذی بسیار زیادی است.
    • هرگز آهک یا کود را به محیط رشد اضافه نکنید.
    • اگر از تراریوم استفاده می کنید، آن را با سنگ ریزه پر کنید و مخلوط خاک را روی آن قرار دهید، تا اطمینان حاصل کنید که خاک به اندازه کافی زهکش خواهد شد.
  4. کاشت ونوس حشره خوار مرحله 4
    ۴
    ریشه پیاز گیاه  را رو به پایین بکارید. سوراخ کوچکی در خاک حفر کنید و پیاز را بصورتی که بالای پیاز در سطح خاک باشد، بکارید. اگر کاشت  را با بذر شروع کردید ، گیاهچه جوانه زده را بکارید تا پیاز در زیر خاک قرار گیرد و ساقه های سبز در معرض هوا قرار گیرند. پس از کاشت ونوس حشره خوار،  محیط و مواد غذایی مناسب را برای کمک به رشد و پرورش گیاه فراهم کنید.
بخش ۲

فراهم کردن نور و آب 

  1. کاشت ونوس حشره خوار مرحله 5
    ۱

    نور مناسب جهت کاشت ونوس حشره خوار :

خاک را مرطوب نگه دارید. گیاه ونوس حشره خوار بومی مناطق بدلندز کارولینا است، جایی که خاک همیشه مرطوب است. بسیار مهم است که خاک گلدان و تراریوم را مرطوب نگه دارید تا از زیستگاه طبیعی آنها تقلید شود. گفته می شود، ونوس حشره خوار را نباید در آب ایستاده نگه داشت. اطمینان حاصل کنید که گلدان یا تراریوم به خوبی زهکش می شود تا گیاه پوسیده نشود.
  1. کاشت ونوس حشره خوار مرحله 6
    ۲
    از آب باران یا آب مقطر برای آبیاری استفاده کنید. آب شیر معمولاً بسیار قلیایی و سنگین است یا حاوی مواد معدنی بسیار زیادی برای آبیاری  است. یک راه آسان برای آبیاری کافی با حفظ رطوبت و نمناک ماندن محیط، جمع آوری آب باران برای این هدف است. یک ظرف برای جمع آوری باران تهیه کنید و آن را ذخیره کنید تا هر وقت لازم باشد مقداری در دسترس داشته باشید. در غیر این صورت ، شما می توانید آب مقطر گالنی را از اکثر فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید.
  2. کاشت ونوس حشره خوار مرحله 7
    ۳

     باید نور کافی خورشید برای گیاه  فراهم شود. در ماه های گرم سال، می توانید گیاه را در خارج از خانه نگه دارید (تا زمانی که درجه حرارت در شب خیلی کم نباشد) یا آن را در کنار پنجره در آفتاب قرار دهید. مواظب باشید گیاه را به طور مداوم آبیاری کنید تا نور خورشید خاک را خشک نکند، خصوصاً در طول تابستان.

    • اگر ونوس حشره خوار را در تراریوم شیشه ای قرار دادید، مطمئن شوید که در اثر نور دچار سوختگی نمی شود. اگر گیاه کمی پژمرده بنظر می رسد، هر روز چند ساعت آن را دور از نور خورشید قرار دهید.
    • اگر از تابش نور آفتاب کافی برای گیاه نگران نیستید، می توانید با استفاده از یک لامپ فلورسنت، گیاه  را نیز رشد دهید. فقط مطمئن شوید که لامپ را ۴ تا ۷ اینچ (۱۰-۱۵ سانتیمتر) از گیاه دور نگه دارید. چراغ رشد را به گونه ای روشن کنید که یک روز به طور مدام گیاه از نور برخوردار شود و شب ها لامپ را خاموش کنید.
    • اگر برگهای ونوس حشره خوار به رنگ رز صورتی نیست ، احتمالاً گیاه به اندازه کافی نور دریافت نکرده است.
  3. کاشت ونوس حشره خوار مرحله 8
    ۴

    خواب زمستانی را برای گیاه  به پایان برسانید. این گیاه در طول فصل زمستان یک دوره خواب طبیعی دارند. معمولاً از ماه سپتامبر (شهریور) یا اکتبر (مهرماه) تا فوریه (بهمن) یا مارس (اسفند) ادامه دارد – زمستان طبیعی در کارولینا می باشد. در طول این مدت، آن را باید در دمای ۳۵ تا ۵۰ درجه فارنهایت (۲ تا ۱۰ درجه سانتیگراد) نگه داشته شود ، و باید میزان نور کمتری نسبت  به ماه های تابستان دریافت کند.

    • اگر در منطقه  ۸ یا پایین تر زندگی می کنید ، می توانید تا زمانی که درجه حرارت به ندرت از نقطه انجماد کمتر شود، گیاه را در کل زمستان بیرون از خانه نگه دارید.
    •  در نقطه اعتدال بهاری (اعتدال شب و روز) به آرامی گیاه را در معرض نور و گرما قرار دهید.
    • اگر در مکانی با زمستان با سرمای زیاد زندگی می کنید ، لازم است که گیاه را به داخل خانه خود ببرید. آن را در پارکینگ ، سایبان یا گلخانه ای گرم نشده نگه دارید که در آن از یخبندان محافظت شود اما هنوز در معرض نور آفتاب قرار گرفته و در معرض دمای سرد مناسب نیز قرار گیرد تا به دوره خواب گیاه کمک شود.
بخش ۳

آموزش تغذیه ی 

  1. کاشت ونوس حشره خوار مرحله 9
    ۱
     اگر ونوس حشره خوار را خارج از خانه نگه می دارید، عنکبوتها و حشرات را به خودی خود جذب می کند (مگر اینکه محیط بیرون شما غیر طبیعی استریل باشد). هنگامی که برگ ها را در حالت بسته مشاهده می کنید، ونوس احتمالاً چیزی گرفته است.
  2. کاشت ونوس حشره خوار مرحله 10
    ۲

    ونوس را با کرم های میل ورم یا حشرات تغذیه کنید. می توانید خودتان آن را تغذیه کنید – یا بخاطر اینکه آن را در داخل خانه نگه دارید یا می خواهید هیجان تماشای خوردن آن را مشاهده کنید – لذا می توانید از کرم های میل ورم ، حشرات یا عنکبوت های کوچک استفاده کنید و آنها را در تله های برگ قرار دهید. مواد غذایی را درون یکی از تله ها قرار دهید یا آن را درون تراریوم رها کنید. وقتی موهای ریز گیاه با حرکات حشرات تحریک می شوند، تله بسته می شود.

    • بهتر است برای تغذیه گیاه از حشرات زنده  استفاده کنید. زیرا گیاه بسته نمی شود، مگر اینکه حرکت حشرات را احساس کند، بنابراین تغذیه گیاه با حشرات مرده ایده خوبی نیست.
    • شما می توانید حشرات زنده یا مرده را از فروشگاه حیوانات خانگی خریداری کنید ، اما همچنین می توانید خودتان حشرات را به دام بیندازید. برای ونوس کوچکتر ، مگس های سیاه اندازه خوبی دارند. برای تله های بزرگتر ، می توانید جیرجیرک های کوچک را امتحان کنید.
    • این گیاه می تواند ماه ها بدون غذا به زندگی ادامه دهد، اما اگر گیاه را در خانه نگه می دارید ، باید برای هر ماه برای بهترین نتیجه درباره ی تغذیه گیاه برنامه ریزی کنید.
  3. کاشت ونوس حشره خوار مرحله 11
    ۳

    باز  شدن دوباره ی تله را در گیاه ونوس حشره خوار مشاهده کنید. هنگامی که گیاه با خوردن غذا بسته شد، حداقل ۱۲ ساعت طول می کشد تا وعده غذایی خود را هضم کند. آنزیم های هضم کننده، مایعات نرم داخلی حشره یا عنکبوت را تجزیه می کنند و اسکلت یا استخوان حشرات را رها می کنند. پس از گذشت حدود ۱۲ ساعت ، تله باز می شود و اسکلت خالی می شود.

    • اگر یک سنگ کوچک یا هر جسم غیرقابل هضم دیگر به دام گیاه بیفتد ، بعد از ۱۲ ساعت گیاه آن جسم خارجی را آزاد می کند.
  4. کاشت ونوس حشره خوار مرحله 12
    ۴
    گیاه  را با گوشت تغذیه نکنید. ممکن است شما وسوسه شوید که یک تکه ژامبون یا گوشت مرغ را به ونوس حشره خوار بدهید ، اما این گیاه آنزیم های مناسبی برای هضم گوشت حیوانات ندارد. تغذیه گیاه با هر چیزی به غیر از عنکبوت یا حشرات می تواند باعث پوسیدگی و مرگ گیاه شود.

بخش ۴

آموزش رشد گیاهان جدید

  1. کاشت ونوس حشره خوار مرحله 13
    ۱
    هر چند سال یکبار گلدان را عوض کنید. حتماً گیاه را مجددا در مخلوطی از خزه اسفاکتوم و ماسه قرار دهید. می توانید گلدان گیاه را در هر زمان عوض کنید، بجز هنگامی که گیاه گل داده است.
  2. کاشت ونوس حشره خوار مرحله 14
    ۲

    اجازه دهید گیاه به گل رود. ساقه ی  گل های کوچکتر را بچینید و ساقه های محکم را با سرهای زیاد نگه دارید. بگذارید ساقه گل بالاتر از بقیه گیاه رشد کند. به این ترتیب، حشراتی که گل ها را گرده افشانی می کنند در دام نمی افتند. هر گل یک غلاف بذر تولید می کند.

    • اگر به جای اینکه به گیاه اجازه دهید به مرحله ی گلدهی برود، ساقه را قطع کنید، ساقه در زمین باقی می ماند تا مجددا ترغیب به رشد شود.
  3. کاشت ونوس حشره خوار مرحله 15
    ۳

    در اسرع وقت بذرهای گیاه را کاشت کنید. بعد از گذشت چند سال، وقتی که بالغ شد، میتوانید با کاشتن بذر هایی که تولید می کند، آن را تکثیر کنید. غلاف بذر را باز کنید تا دانه های سیاه ریز پیدا شوند. این بذرها می توانند تا یک سال در یک ظرف دربسته در یخچال نگهداری شوند. آنها را در خزه اسفاگنوم بکارید و تا زمان جوانه زنی، آنها را گرم و مرطوب نگه دارید.

    • با مرطوب کردن بذرها چندین بار در روز، بذور را مرطوب نگه دارید.
    • همچنین بذور را به مدت ۱۳ ساعت در برابر نور قرار دهید.
    • ۵ تا ۳۰ روز بذرها در هر نقطه ای جوانه می زنند.
    • بعد از جوانه زدن بذرها، آنها را روی مقداری پیت خزه (این پیت از  خزه اسفاگنوم به دست می‌آید. در پیت حاصل از خزه اسفاگنوم نوعی ضدقارچ طبیعی وجود دارد که می تواند از بیماری مرگ گیاهچه جلوگیری بکند.) یا خزه مخلوط با ماسه بکارید.
    • بذرهای کاشته شده در یک تراریوم را در محیط مرطوب و دمای ۷۰ تا ۸۵ درجه فارنهایت (۲۱-۲۹ درجه سانتیگراد) نگه دارید.
  4. کاشت ونوس حشره خوار مرحله 16
    ۴

    کاشت برگ را برای رشد یک گیاه جدید  امتحان کنید. از آنجا که گیاهان می توانند از ریزوم ها رشد کنند، می توانید برگ های ریخته شده را نیز در پای گیاه بکارید تا ببینید که جوانه می زنند یا خیر. اگر شرایط مناسب باشد، برگ می میرد و گیاه جدید کوچک شروع به رشد می کند.

    • یک برگ سالم پیدا کنید که دارای ریزوم باشد و به آرامی آن را به سمت پایین بکشید.
    • قسمت بالای برگ را مرتب کرده و آن را در خاک خوب قرار دهید.
    • به آن مقدار زیادی آب و نور بدهید. رشد آن حدود دو ماه زمان خواهد برد.
  5. ۵

    گیاه جدیدی از ونوس حشره خوار را از روی بافت گیاه رشد دهید. این روش به سرعت گیاهان نر تولید می کند، اما این یک روش پیشرفته است که شامل رشد گیاه در یک ظرف پتری دیش است، بنابراین فقط اگر با این روش راحت هستید ، آن را امتحان کنید.

    • با الکل بافت گیاه و ظرف را استریل کنید.
    • بافت استریل شده را در یک مخلوط مغذی و غنی با ویتامین قرار دهید و بگذارید تا زمانی که رشد برگ شروع شود. این کار ۸ تا ۱۶ هفته به طول می انجامد.
    • گیاه را به محیط رشد استاندارد منتقل کنید.

اطلاعات بیشتر در دانشنامه ویکی پدیا

مطالب جدید :‌ مراحل اصلاح و بهبود خاک 

5/5 - (1 امتیاز)

به اشتراک بگذارید

admin

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره رایگان

پیشنهاد مطالعه

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
منو
حساب کاربری من

اینستاگرام

تماس

قیمت

خانه

جستجو

تلگرام

واتساپ

تماس با نهالستان:

جهت دریافت مشاوره و یا خرید نهال ، کافیست روی یکی از راه های ارتباطی زیر کلیک نمایید.

امروز دوشنبه 6 فروردین 1403 است

هم اکنون ساعت 5:47:04 بعد از ظهر میباشد

(نهالستان باز است)

09149822008

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 22:00
مدیر پشتیبانی و فروش

09144832737

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 22:00
مدیر فروش

09149822008

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 22:00
پشتیبانی واتس آپ

09149822008

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 22:00
پشتیبانی تلگرام